Gravskick

Här kan du läsa mer om våra gravskick:

Kistgravplats
Kista med den avlidna sänks ned i grav med gravrätt som är gäller i 25 år efter den senaste gravsättningen. En kistgrav kan ha plats för två kistor. Arbetet med att öppna och fylla igen graven ingår i begravningsavgiften. Graven får smyckas med exempelvis en gravsten. Plantering, ansvar för skötseln samt eventuell gravanordning vilar på gravrättsinnehavaren.

Urngravplats
Urna placeras i enskild grav med gravrätt i 25 år. En urngrav kan rymma flera urnor. Anhöriga får närvara vid gravsättningen. Graven får smyckas med exempelvis en gravsten och ansvar för plantering, skötsel och gravanordning vilar på gravrättsinnehavaren.

Askgravplats
En askgravplats är en enskild grav med plats för två urnor och begränsad gravrätt. I avgiften ingår även en namnplakett samt gravskötsel i 25 år. Anhöriga kan själva smycka graven med snittblommor i vas, och gravljus från oktober till april. Bortplockning av dessa ingår också i avtalet. Anhöriga får närvara vid gravsättningen.

Minneslund
En minneslund är ett helt anonymt gravområdet utan markerade gravar. Informationen om vilka som är gravsatta i en minneslund kan dock sökas i gravböcker eller via tjänsten Svenska gravar. Inga ljus eller dekorationer får sättas ut på gravområdet, däremot kan man använda de gemensamma smyckningsplatserna för ljuständning och placering av snittblommor. Anhöriga får inte närvara vid gravsättningen av askan.

Man kan också mot betalning uppdra åt församlingen att vårda gravarna.

Gravplats för människor av annan religion än kristendom
Om du vill begravas på exempelvis en muslimsk kyrkogård, så har vi samarbete med Svenska kyrkan i Borlänge (Stora Tuna-Torsångs pastorat), och erbjuder gravplats på deras kyrkogård. Ta gärna kontakt med oss, eller med Svenska kyrkan i Borlänge för att få veta mer.