Foto: Jesper Wahlström/Ikon

Boka dop

Dopet - en gåva vi bara får ta emot

I dopgudstjänsten kan flera vara delaktiga. Ett syskon kan hälla upp dopvattnet. En vårdnadshavare kan be en bön eller läsa en text. En god vän kan sjunga en sång. Foto: Kristin Lidell/Ikon

ALLA ÄR VÄLKOMNA ATT DÖPAS
Du behöver inte prestera något, tro på ”rätt sätt” eller förstå allting. Tvärtom – dopet är en gåva som det bara är att ta emot. I dopet säger Gud ”Jag är med dig alla dagar intill tidens slut”. Vad som än händer finns Gud vid vår sida och vill hjälpa oss till ett gott liv.

BARN, UNG ELLER VUXEN
Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Om det är ett barn som döps, bjuds barnet in till konfirmation längre fram. Då kan barnet själv välja att bekräfta sitt dop.
När det gäller barn behöver vårdnadshavarna godkänna att barnet döps. Ett barn som har fyllt tolv år måste också själv vilja bli döpt.

ALDRIG FÖR SENT ATT DÖPAS!
Blev dopet inte av under corona-pandemin? Minns då att det aldrig är för sent att döpas. Det går lika bra när man är ett par år gammal (eller konfirmand eller vuxen).
Kanske passar det att döpa när det är dags att låta döpa ett yngre syskon?
Ibland händet det att barn och vuxna döps vid samma tillfälle.

EN SÄRSKILD ORDNING
Själva dopet sker enligt en särskild ordning, med särskilda moment och ord, men en del annat kan utformas på lite olika sätt. Längre ner finns en puff till sidor på Svenska kyrkans hemsida där du kan läsa mer om dop och sådant som är bra att tänka på innan man bokar in kyrka och dag.

SAMTAL FÖRE DOPET
Före dopet träffar du/ni den präst som ska döpa. Vid detta dopsamtal går ni tillsammans igenom gudstjänstens olika moment och planerar för sång och musik under akten. Prästen tar kontakt för ett lämpligt tillfälle. Mötet kan ske hemma hos dig/er eller på församlingsexpeditionen.

I Svenska kyrkan döps också unga och vuxna. Foto: Johannes Frandsen/Ikon

Boka dop i församlingen

Välkommen att boka in kyrka, dag och tid.

Om dopgudstjänsten

"Gud vill att vi ska leva i gemenskap med honom"

Fadder eller gudförälder

Ett viktigt förtroende

Döpta får en dopdroppe

Guds kärlek lika livgivande som vatten

Vad handlar dopet om?

Dopets välsignelse påminner oss om att vi är sedda och älskade.

Två dopklänningar i lite större barnstorlekar hålls upp av två medarbetare som står vid en dopfunt.

Låna dopklänning

Fyra dopdräkter finns att låna

Samling efter dopet?

Församlingen har flera lokaler att låna ut