Figur vid vägval

Ställ upp i kyrkovalet

Hur vill du att S:t Staffans församling ska utveckla sitt arbete? Vilken verksamhet vill du prioritera? Hur tycker du att resurserna ska användas?

Genom att ställa upp i kyrkovalet kan du bli en av de förtroendevalda som arbetar för att S:t Staffans församling även i framtiden ska vara en levande och väl fungerande församling för alla åldrar.

Grupperna i kyrkovalet kallas nomineringsgrupper istället för partier. Även om kyrkovalet inte är förrän i september 2021 är det viktigt att du som vill engagera sig i församlingens styrelse kontaktar någon av dem snart. Välkommen att vara med!

Lokalt i S:t Staffans församling finns idag tre nomineringsgrupper som ställer upp till val 2021: Kyrkans bästa, Socialdemokraterna och POSK (Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan). Kontakta dem gärna för att få reda på mer och engagera dig som kandidat på någon av deras listor. Alternativet att starta en egen nomineringsgrupp finns också. Läs mer på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval

Alla nomineringsgrupper som ställer upp i kyrkovalet 2021 får här nedan möjlighet att förmedla sina kontaktuppgifter och tre punkter de vill arbeta för.

På den lokala nivån väljs 25 ledamöter till kyrkofullmäktige, som beslutar om budget och verksamhetsinriktning och har tre sammanträden/år. De utser inom sig åtta ledamöter till kyrkorådet, som sammanträder ungefär åtta gånger/år och är det verkställande organet.

Kyrkans bästa

Vi vill arbeta för:

• Föryngring & tillväxt
  • Förnyelse & tradition
  • Hållbarhet & miljö

Kontaktperson:
Emil Sällvik
emil@sallvik.se

socialdemokraterna

• Socialdemokraterna i Staffanstorp värnar om att S:t Staffans församling ska vara en verksamhet som är öppen för alla, den ska finnas för människor genom livets alla skeden, i såväl glädje som sorg. Församlingens kontaktytor och verksamheter ska vara välkomnande, öppna och tillgängliga för alla människor oavsett vem man är och var man kommer ifrån.
  • Vi värnar om barn och ungdomar och vill ha en varierad och utvecklande verksamhet för dessa. Församlingen ska ha verksamhet för människor som befinner sig mitt i livet och för människor som är äldre. Allt arbete i S:t Staffans församling ska genomsyras av det diakonala arbetet i stort som i smått.
  • S:t Staffans församling ska arbeta för ett hållbart  samhälle såväl ur ett miljöperspektiv som i ett socialt perspektiv. Verksamheten måste utvecklas i takt med övriga samhället, vara öppen för nya perspektiv men samtidigt bevara de traditioner som ligger till grund för kyrkan och dess verksamhet.

Kontaktperson:
Laila Olsen
laila.046252249@gmail.com

posk i S:t Staffans församling

Vi vill arbeta för:

• En öppen folkkyrka med låga trösklar, högt i tak och tron i centrum.
  • En dynamisk församlingsverksamhet i lyhördhet för människors behov och i öppen dialog med samhället.
  • En församlingsgemenskap där varje människa ses som en gåva och en resurs.

Kontaktpersoner:
Cathrine Mjöbo