Välkommen att vara konfirmand i Strövelstorps församling!

Att vara konfirmand är som att ge sig ut på en resa och få byta synvinkel på livet. Under konfirmandtiden gör vi några små resor till en andra platser, men framför allt kan det vara en inre resa där vi tillsammans och enskilt funderar kring livets stora frågor. Vem som helst kan bli konfirmand - huvudsaken är att man är nyfiken! Hoppas du vill göra resan med oss.

Visst har du liksom de flesta andra någon gång funderat över livets stora frågor?

Varför finns vi till? Vad/vem/hurdan är Gud om Gud finns? Vad händer när man dör?Kan man tro på något som man inte kan se och bevisa? Vad är kärlek? Kommer någon kunna älska mig?

Kanske har du funnit svar? Kanske inte. Frågorna följer med oss hela livet och våra tankar kring det förändras genom åren. Förmodligen har dina föräldrar funderat över samma frågor. Någon gång i livet är det bra att stanna upp lite och fundera över meningen med allt.

Det är därför Svenska kyrkan varje år bjuder in ungdomar till konfirmationsgrupper. Inbjudan gäller i första hand dig som är född 2009 och fyller 15 år under 2023 men man kan konfirmera sig när som helst i livet.

Sista anmälningsdag för konfirmationsgruppen i Strövelstorp 2023-2024, är den 20 augusti.

Vi kommer att träffas på onsdagseftermiddagar i Strövelstorps församlingshem. Preliminär tid är från kl. 14.45 till 17.15. Om många anmäler sig gör vi två grupper och fördelar onsdagarna mellan dem. Vi försöker anpassa tiderna efter skoldagens slut på Strövelstorps skola. Vi börjar i september och avslutar i maj med en konfirmationsgudstjänst.
Vi träffas också en lördagar per termin och vi åker på läger under en helg till våren. I advent deltar vi i församlingens luciafirande. Varje termin deltar man i 6 gudstjänster, oftast på söndagar.

Anmälan!
Du kan enkelt skicka in din anmälan i rutan under texten!

Skriv ditt namn & personnummer och gärna telefonnummer, så hör vi av oss till dig i slutet av sommaren med en inbjudan till upptakten. Den blir söndagen den 3 september kl 14.00 i Strövelstorps församlingshem.

Visste du att ”konfirmera” betyder att ”bekräfta”. Gud bekräftar att dopets löfte om det eviga livet gäller för dig. Konfirmation ett sätt att bli vuxen som just kristen och en övning i att få tro och tänka själv kring GUD och vad GUD har med mitt liv att göra. Man måste vara döpt och tillhöra kyrkan för att bli konfirmerad. Är man inte det kan man bli döpt under konfirmandtiden. Är du osäker? Ring och prata med oss!

I undervisningen blandar vi in lek, musik, pyssel, diskussioner om värderingar, ja allt som kan hjälpa oss tänka kring vad det är att vara kristen. Självklart blir det fika när vi träffas.

Konfirmandtiden är en tid av gemenskap och lärande. Kom och var med du också!

Patrik Neuhaus, konfirmandpräst                           0730-71 61 11

Ann-Sofie Hemme, församlingspedagog               0725-45 52 02

Här kan du som är född år 2009, anmäla dig till konfirmandundervisning i Strövelstorps församling 2023-2024