Beställningstjänster

Här kan du läsa om gravskötsel och andra tjänster. Nyhet - klimatsmart gravskötselalternativ!

Gravskötsel

Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv – så kan vi hjälpa till. Vi är ändå på plats och sköter kyrkogårdarnas allmänna ytor.

Skötselavtal
Ett skötselavtal gäller skötsel av blomsterrabatten. Vi planterar vår- och sommarblommor, gödslar, rensar ogräs och vattnar vid behov. Till Allhelgonahelgen lägger vi ut granris.
Dekorationer kan beställas till en tilläggskostnad.

Från 2020 är avgiften för gravskötsel 825kr/år.
Från 2020 tar även banken ut en avgift på 50 kr/år för gravskötselkontot.

Klimatsmart skötselalternativ
Från 2020 finns ett klimatsmart gravskötselalternativ.
Du tecknar ett 4-årigt avtal som gör oss alla till vinnare. Du får en vacker gravrabatt med det lilla extra, och vi som förvaltare får lättskötta rabatter och sist men inte minst vår miljö den får en chans att återhämta sig.

I vårt klimatsmarta alternativ planteras växter som återkommer under flera år, perenner och lökväxter, vilket är mindre skötselkrävande  och mer miljövänligt. Rabatten komponeras av förvaltningen och när växterna väljs ut tas hänsyn till om gravplatsen är placerad i soligt eller skuggigt läge samt jordmån.

I klimatsmart plantering ingår:

• Plantering av vårlökar och perenner samt skötsel
  • Höstpyntning med till exempel dekorativa grenar och kvistar, dock inte så det täcker ytan.
  • Gravlykta samt första ljuset
  • Komplettering med jord och gödning

Hela summan betalas första året. I gengäld är årskostnaden lägre än för övriga avtal.                   2500:-/ 4års avtal.

Utsättning av lösa blommor
150:-/bukett

Tända gravljus
Befintlig lykta   50:-
Engångslyktor  75:-

Gravstenar

Tvätt av gravstenar 300:-

Vid fakturering tillkommer en fakturaavgift på 30:-.

För mer information kontakta:
Kyrkogårdsförvaltningen 0531-33096.