Gravplats

Valet av gravplats är viktigt att noga tänka igenom.
Det finns idag flera gällande gravskick:

Kistgravplats
En kistgravplats är en enskild gravplats för gravsättning av kistor.  En eller flera gravrättsinnehavare ansvarar för gravplatsen. Gravrättsinnehavaren bestämmer om vilka som får gravsättas, om  gravvård ska sättas upp på gravplatsen mm. Gravrättsinnehavaren har också skyldighet att hålla gravplatsen i vårdat skick.
Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder gravskötsel som service mot betalning.

Urngravplats
En urngravplats är en enskild gravplats för gravsättning askurnor.
En eller flera gravrättsinnehavare ansvarar för gravplatsen.
Gravrättsinnehavaren bestämmer om vilka som får gravsättas, om  gravvård
Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder gravskötsel som service mot betalning.

Minneslund
Minneslund är ett gemensamt område där gravsättning sker anonymt. Gemensam smyckningsplats finns för blommor och ljus. För skötseln av minneslunden ansvarar kyrkogårdsförvaltningen.  Möjlighet att sätta upp gravvård / minnesplatta  finns inte eftersom det inte finns några enskilda gravplatser.
Minneslund för gravsättning av aska finns på Ucklums kyrkogård och på Spekeröds kyrkogård.

Spridning av aska
Askan efter avliden får strös ut på annan plats än begravningsplats, om länsstyrelsen i det län där askan skall strös ut, lämnar tillstånd till det.
Tillstånd får meddelas bara om den plats där askan skall strös ut är lämplig
för ändamålet och om det är uppenbart att man kommer att hantera askan på
ett pietetsfullt sätt. Vanligtvis gäller det spridning på vatten, men det kan även vara på mark. För mer information kontakta Länsstyrelsen i Västra Götalands län.

Gravvisning
Vid behov om en ny gravplats erbjuder kyrkogårdsförvaltningen en gravvisning. Detta innebär att man tillsammans med personal från kyrkogårdsförvaltningen utser en gravplats . Visningen är kostnadsfri.