Om församlingen

Du och jag - viktiga pusselbitar. I Spekeröd-Ucklums församling vill vi stödja varandra i livets alla skeden, i vardag så väl som i högtid.

SPEKERÖD- UCKLUMS FÖRSAMLING ÄR DEN LOKALA GEMENSKAPEN AV MÄNNISKOR, SOM AV GUD, GENOM DOPET OCH TRON, FOGATS SAMMAN MED JESUS KRISTUS.

Logotypen lyfter särskilt fram fyra sidor av församlingen:

1. Dopfunten står i centrum tillsammans med treenighetssymbolerna, eftersom dopet i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn, är vägen in i Kyrkans gemenskap.

Församlingsloggan Kristusmonogram i mitten kyrktorn från Spekeröd och Ucklums kyrka på varsin sida.

2. Nattvardssymbolerna, sädesaxen och druvklasen, på ömse sidor om dopfunten, visar att det liv som Gud föder i dopet behöver utvecklas och mogna i en sakramental gemenskap.

3. Kyrktornen visar att församlingen har synliga och konkreta livstecken i en lokal geografisk miljö.

4. Logons form med antydan av ett skepp med hissat segel visar på församlingen som en gemenskap här i tiden, men som i Gud är gränslös och gränsöverskridande i tid och rum.