Diakoni: Kyrkans sociala arbete

Diakonerna i församlingen erbjuder stöd, samtal och själavård.

Ett av kyrkans viktigaste uppdrag

Det medmänskliga arbetet har länge bedrivits inom kyrkan och många frivilliga engagerar sig i det. Men för att ta ett särskilt ansvar för det medmänskliga och diakonala arbetet viger Svenska kyrkan diakoner vid sidan av präster och biskopar. I sin vigning lovar diakonerna att uppsöka, hjälpa och stödja dem som är i kroppslig och själslig nöd, att försvara människors rätt, stå på de förtrycktas sida och uppmuntra till det som är gott, så att Guds kärlek blir synlig i världen och att möta medmänniskor med varsamhet och aktning.

Vad innebär diakoni?

• Att stödja människor och vara en röst för den som ingen röst har.
  • Att ge människor redskap att bryta negativa mönster.
  • Att hjälpa till med fondansökningar.
  • Att finnas till för samtal. Ring så ordnar vi tid!
    Telefonnummer: 08-546 646 00

Kontakta en diakon om du

• vill ha någon att tala med
  • vill vara med i någon gemenskapsgrupp i församlingen
  • vill vara till hjälp för andra

Kontaktuppgifter till församlingens diakoner

Stöd & samtal

Ibland behövs det någon att prata med. Det kan handla om livsfrågor, tro, relationer, sjukdom eller sorg. Ring och boka en tid med en präst eller diakon. Du behöver varken vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan för att kontakta oss. Du kan också anmäla ditt intresse att vara med i en sorgegrupp.

Andakt i Ansgars kapell

Morgon- och lunchandakter i Kyrkans hus.

Språkcafé i Kyrkans hus

Fika, öva lätt svenska och träffa nya människor. Måndagar kl. 13. Varmt välkommen!

Träffpunkt Hagalund

En plats att "bara vara". På torsdagar är Hagalunds kyrka är öppen både för den som önskar gemenskap, som för den som önskar eget lugn och avskildhet.