Foto: Linda Mickelsson /IKON

Steg för steg – så går det till att gifta sig

Bröllop, giftermål, vigsel. Kärt barn har många namn. I vigselgudstjänsten förenas två personer i äktenskapet. De lovar att leva med varandra i livslång trohet, dela livets glädje och sorg.

Hindersprövning

Det finns i huvudsak två grundkrav som måste uppfyllas innan vigseln kan äga rum

För att få gifta sig i Svenska kyrkan – eller i Svenska kyrkans ordning – krävs att åtminstone den ena parten är medlem i Svenska kyrkan. Man behöver däremot inte vara konfirmerad. Man måste ha ansökt om hindersprövning och fått ansökan godkänd. Detta gör man hos Skatteverket. Intyget man får berättar att det inte föreligger några hinder för äktenskapet. Hinder för äktenskapet är att en eller båda parter redan är gift eller att man är släkt på för nära håll. Om man är under 18 år krävs särskilt tillstånd. Blankett för hindersprövning kan laddas ner på Skatteverkets hemsida. Den fylls i av båda parter tillsammans. Intyget man får är giltigt i fyra månader så gör inte ansökan för tidigt!

Samtidigt med ansökan skickar man in en blankett där man anger vilket eller vilka efternamn man kommer att bära efter vigseln (tänk på att ni kan behöva ansöka om nytt pass, körkort och så vidare om ni byter namn.)

För själva vigseln behövs en präst, två vittnen och en eller två ringar, efter eget val.

Bokning av präst och kyrka
För att boka en vigsel går ni in på vår bokningssida eller hör av er till vår bokning där vi hjälper er att bestämma datum och i vilken kyrka vigseln ska äga rum. Om ni vill gifta er på en annan plats än i en kyrka, så mejla eller ring bokningen.

Vigselsamtal före gudstjänsten
I god tid innan vigseln tar prästen kontakt med er för att boka ett samtal. Ta gärna med frågor, tankar, önskemål om psalmer och musik. För den som tänkt göra ett programblad till vigseln är det bra att vänta till efter samtalet med prästen. Det kan också finnas annat att prata eller fråga om, tveka inte att ta upp det som känns angeläget.

Utformning av vigselgudstjänsten
Vigselgudstjänsten följer en speciell ordning. Under vigselsamtalet kommer ni överens med prästen om utformningen av gudstjänsten. En av församlingens musiker finns på plats vid vigseln och i samtalet med prästen pratar ni om era önskemål för ingångs- och utgångsmusik och psalmer.

Bokning av vigsel
Du kan boka vigsel här på hemsidan. Då väljer du kyrka, datum och tid genom att klicka på ”hitta lediga tider” i rutan Boka bröllop nedanför.

Du kan också mejla till oss, så svarar vi så fort vi har möjlighet: sollentuna.bokning@svenskakyrkan.se

Eller ringa oss under våra telefontider på nummer 08-505 514 00.
Måndagar kl. 09.00-15.00

Onsdagar kl. 09.00-15.00 Torsdagar kl. 09.00-15.00.
Lunchstängt mellan kl. 12.00-13.00

Infaller helgdag på en vardag så är bokningen stängd.

Om ni bokar långt innan vet vi inte alltid vilken präst som ska viga er eller musiker som ska spela, men det får du veta i god tid. Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan för att få gifta er i kyrkan.

Bokning av dop och vigsel

Telefon bokningen: 08-505 514 00
Måndagar kl. 09.00-15.00
Onsdagar kl. 09.00-15.00
Torsdagar kl. 09.00-15.00
Lunchstängt mellan kl. 12.00-13.00

Infaller helgdag på en vardag så är bokningen stängd.

Du kan också mejla till, så svarar vi så fort vi har möjlighet: sollentuna.bokning@svenskakyrkan.se

Var gärna ute i god tid när ni bokar vigsel. Om ni bokar långt innan vet vi inte alltid vilken präst som ska viga er eller musiker som ska spela, men det får du veta i god tid. Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan för att få gifta er i kyrkan.

Läs mer om vigsel

Allt inför din vigsel här

Vigselgudstjänstens ordning här