Foto: Margarita Penaranda

Ej folkbokförd i Södertälje Pastorat

Vad behöver du tänka på om du önskar att bli gravsatt inom Södertälje pastorat?

Inom Södertälje pastorat har Kyrkogårdsdelegationen beslutat att förvaltningen endast vid synnerliga skäl kan ta emot en avliden som inte är folkbokförd i Södertälje pastorat.

Kriteriet som skall uppfyllas är att den avlidne har varit folkbokförd i Södertälje under större delen av sitt liv och ha en tydlig koppling till Södertälje. Personer som ej är folkbokförda inom Södertälje Pastorat måste inkomma med en skriftlig ansökan som sedan tas upp på Kyrkogårdsdelegationens nästkommande möte. Blanketterna för att ansöka om att bli gravsatt i Södertälje Pastorat finner du nedan.

Kom ihåg att välja rätt ansökningsformulär bereoende på om den avlidne önskar bli gravsatt i kistgrav- eller i urngravplats. Detta gäller nya kistgravar samt urngravar på alla kyrkogårdar inom pastoratet.

Ansökan skickas in via mail till följande adress:

sodertalje.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se

Ansökan om Ny kistgravplats för icke-pastoratsbo
Ansökan om Ny urngravplats för icke-pastoratsbo