Vi söker präst - Södermöre pastorat

Beskrivning

Södermöre ligger längs kusten söder om Kalmar och här har vi varit kristna i minst 1000 år. Bara i Ljungbyholm har det funnits kyrka sedan åtminstone 1000-talet. Först en träkyrka, på 1100-talet byggdes en stenkyrka på vilken nuvarande kyrka restes på 1200-talet. Sedan har den utvidgats och förändrats genom åren. Tornet och trappstegsgavlarna kom till genom Brunius på 1850-talet. Runstenen med sitt stora kors som är inmurad i kyrkans tornvägg är från 1000-talets första hälft.

Pastoratet innefattar ungefär halva Kalmar kommuns yta men bara ca tio procent av befolkningen. Förutom Ljungby församling finns tre rena landsbygdsförsamlingar där befolkningen i snitt är äldre och människorna i många fall varit trogna sin jord i generationer. Men även här sker en föryngring när hela kommunen expanderar. Historien är närvarande överallt, sex av pastoratets åtta kyrkor är medeltida. Naturen sträcker sig från kust över slätt till skog. I de kustnära församlingarna finns goda möjligheter till turism och många sommarboende.

Ljungbyholm är så att säga centralorten för pastoratets upptagningsområde. Här finns bredvid förskolor och skola bygdens högstadieskola, en välsorterad affär, apotek, pizzeria, kiosk, vårdcentral, och gym mm. Samhället består främst av villor och de flesta som bor här arbetspendlar in mot Kalmar.

Det sista gäller också för Trekanten, som verkligen är ett pendlarnas villasamhälle. Här lever till största del unga familjer som flyttar ut från stan och sätter bo. Nästan 60% av befolkningen är under 45 år. Skola 1-6, affär och pizzeria. S:t Olof, som vår kyrka heter, byggdes 1925, och har de senaste åren renoverats till ny glans.

Dessa två samhällen med omkringliggande landsbygd utgör Ljungby församling. I denna mylla med sina djupa rötter vill vi fortsätta följa Kristus och vara levande, växande församling.

Arbetsuppgifter

Därför söker Södermöre pastorat nu präst med placering och ansvar främst i Ljungbyholm och Ljungby församling, men med tjänstgöring över hela pastoratet. Arbetsuppgifterna är de klassiska: gudstjänster och förrättningar, ansvar för konfirmander och ungdomsarbete och undervisning. Delegation till församlingsråd kan också ingå.

Vi firar gudstjänst varje söndag i både Ljungby och S:t Olof. Det finns barn, ungdomsarbete och körer i olika grad vid båda kyrkorna. Vi har konfirmandgrupper utspridda över hela pastoratet. Fördjupnings- och undervisningsarbetet här har växlat genom åren, allt från Alpha och katekumenat till bibelstudier och gudstjänstgrupper, men söker nu nya former. I allt detta finns utvecklingsmöjligheter och potential som vi vill fånga och utveckla.

Vi vill arbeta medvetet liturgiskt och knyta vardagen till söndagens mässa och vice versa. I Ljungby kyrka firas regelbundet meditativ mässa i Taizés anda och i pastoratet finns en livaktig pilgrimsgrupp. Vardagarnas gudstjänst- och böneliv finns i kyrkor och på äldreboenden. Här finns goda kollegor i ett dynamiskt arbetslag och engagerade frivilliga.

Pastoratet vill arbeta i nära koppling till omgivande samhälle som skolor, föreningar och företag

Placering i Ljungbyholm

Kvalifikationer

Vi söker dig som är vigd präst i Svenska kyrkan och

• vill vara med och driva och utveckla församlingsliv i gudstjänst och undervisning
  • vill dela livet
  • har lust och glädje i att arbeta med konfirmander och ungdomar
  • kan ta, och arbeta på, eget ansvar
  • gärna samarbetar
  • har driv att organisera
  • inte är rädd att våga lämna hjulspåren

Körkort och tillgång till egen bil är ett krav för tjänsten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vill du veta mer om Södermöre pastorat? Besök gärna vår hemsida, Södermöre pastorat

Villkor

Tjänsten är heltid med tillträdesdag så snart som möjligt. Ansök med personligt brev och CV senast 5 maj 2024. Vid eventuell intervju vill vi se intyg, betyg och utdrag ur polisens belastningsregister. Vi kallar till intervjuer löpande under ansökningstiden och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, så vänta inte med din ansökan!

För frågor och kontakt:

Kyrkoherde Richard Thörn, 0480-770 401.  richard.thorn@svenskakyrkan.se

Fackliga företrädare:

Kyrkans Akademikerförbund, Madelene Grunnesjö: 08-441 85 63. madelene.grunnesjo@kyrka.se
Vision, Zebastian Strömberg: 0470-70 48 48. zebastian.stromberg@svenskakyrkan.se
Akademikerförbundet SSR, Sara Carlsson: 036-313592. sara.carlsson4@svenskakyrkan.se

Sök tjänsten här >