Enklare och oftare, bredare och mer

Nyhet Publicerad Ändrad

I och med fastetidens inledning kommer några covid19-relaterade förändringar i Södermöre pastorats gudstjänstliv och verksamheter. Grundprincipen under rådande situation är att om vi ska ses så får det vara utomhus och digitalt, även om gudstjänsterna så klart firas i kyrkorna. När vi möts fysiskt får vi vara max åtta personer åt gången i enlighet med restriktionerna. Det är jobbigt på många sätt för många. Förutom sjukdomens själva konsekvenser för de som drabbas så dras vi också med oro och rädsla för smitta. I detta landar vi i ensamhet och sysslolöshet som tär.

De förändringar vi nu gör i gudstjänstliv och verksamheter handlar om att försöka ge möjlighet för fler att på säkert sätt fira gudstjänst och att kunna dela en stunds avgränsad gemenskap med gemenskap och fördjupning i säkra former.

På söndagarna kommer vi att fira enkla mässor i våra kyrkor. Vi gör det två gånger per kyrka de söndagar vi firar gudstjänst i kyrkan. Detta för att man inte ska avstå för att man är rädd för att man inte får plats inom åtta-gruppen och måste vända hem i ogjort ärende. Eller för att man inte ska avstå för att man är rädd att man tar upp plats för andra.

Mässan kommer vara ca 25 minuter lång och vi börjar första vid klockan helslag och den andra kvart i nästa timme.

• Ljungby kl. 10:00 och 10:45
  • Arby/hagby kl. 11:00 och 11:45
  • Mortorp kl. 11:00 och 11:45
  • Halltorp/Voxtorp kl. 16:00 och 16:45
  • Karlslunda kl. 16:00 och 16:45
  • S:t Olof varannan vecka (udda) kl. 16:00 och 16:45

Varje söndag kommer vi att streama en gudstjänst från någon av våra kyrkor och dessa blir nu gudsjänst i ordets och musikens tecken. Vi hör texterna och predikan och får be och lyssna till lite extra musik.

Från 21 februari kommer vi också att fira gudstjänst digitalt över mötesprogrammet ZOOM. Varje söndag kl. 16:00. Det finns en länk på hemsidan som man följer och startar upp programmet och så möts vi där till läsningar, predikan, bön och sång tillsammans. Vi kan även stanna kvar och dricka kaffe tillsammans framför datorskärmen efteråt om man vill.

För mer gemenskap i bönen så fortsätter alla bönestunder i våra kyrkor som tidigare:

• Tisdagar kl. 15 i Ljungby kyrka – öppen bön
  • Onsdag kl. 18 i Ljungby kyrka – vesper
  • Onsdag kl. 18 i Karlslunda – öppen bön
  • Torsdag kl. 8:30 i S:t Olof – morgonbön
  • Torsdag kl. 12:30 i Karlslunda – middagsbön

På ZOOM har vi dessutom börjat med det vi kallar bibelkvarten på måndagsmorgnar kl. 8:45 där vi rätt och slätt läser och lyssnar till bibelordet tillsammans. Vi börjar med Markusevangeliet.

Under våren kommer vi också att lägga upp inspelade andakter av olika slag på vår hemsida. Bland dessa filmer kommer vi också att finnas Silas Hörna, en sångstund och lite bibelprat för barnen på torsdagar. Och så kommer det korta filmer med bibelberättelser för barn.

Musik i Södermöre, vår fina konsertserie, fortsätter och streamas live på Youtube varannan onsdag kl. 19. Mer levande musik kommer också att finnas i enkel levande Lunchmusik som kommer att spelas i Arby och Halltorps kyrkor omväxlande varannan tisdag kl. 13. Passa på att ta en promenad och stanna upp i kyrkan för en stunds musik och stillhet.

För den som vill lära känna psalmboken lite bättre kommer vi att göra ett Psalmmaraton som händer på torsdagar kl. 14 i Ljungby kyrka och via Facebook >. Efteråt kommer det även att finnas på Youtube >. Premiär 18 februari. Tanken är att sjunga oss igenom psalmboken från 1 till 700 och få lite mer kunskap om historien bakom en del av psalmerna. Det finns plats för de åtta att komma och sjunga med i kyrkan.

Undervisning är en viktig del i kyrkans uppgift. Under våren kommer det att finnas en bibelstudieserie som läggs upp på YouTube och vi kommer att starta en samtalsgrupp ”inför söndagen” på ZOOM. Datum kommer snart. Håll utkik.

Vi kan ju inte samlas inomhus så då får vi går ut. Lördagligt bröd - studie- och samtalscirkeln som startade i höstas kommer att mötas under våren också, fast då utomhus under promenadens former. Vi utgår från Sockenstugan i Ljungbyholm.

Promenadgrupperna i Ljungby och Trekanten fortsätter som vanligt när väder tillåter. Från 16 februari kommer det också att finnas en i Karlslunda - där gäller också tisdagar, kl. 10. Torsdagen 18 februari drar de veckoliga pilgrimsvandringarna i Hagby igång för säsongen. Nytt i pilgrimssammanhanget är att vi kommer ha samma vandringsmöjlighet som på torsdagarna några lördagar. 13 februari firar vi S:t Sigfrids dag och då vandrar vi kl. 10 från Hagby kyrka. Sedan kommer lördagarna 20 mars, 24 april också vara sådana vandringsdagar vid sidan om de traditionella pilgrimsdagarna.

Till allt detta har vi också skaffat oss skrindor som vi kan ladda med termos, muggar och något lätt tilltugg och likt glassbilen har vi planen att ta dessa ut på promenad i våra samhällen och byar och stanna upp före ett prat och en enkel kopp med dem vi möter där vi går.

Håll utkik på hemsida, Facebook, anslagstavlor och månadsblad!