Foto: Cecilia Dominder

Timmermän i parken

Det huggs timmer i parken som ska användas vid renovering av S:t Laurentii klockstapel.

Tallarna är 180 år och kommer från en speciellt utvald skog som är en av stiftets äldsta skogar nära Ulrika.

Stockarna är 18 meter långa och huggs konformade mot toppen med yxa så som år 1580 när S:t Laurentii klockstapeln byggdes.
Stockarna vägen 1,5 ton styck. Dem levererades till S:t Laurentii kyrkpark med speciell lastbil onsdagen den 3 mars 2021.
Tallarna ska huggas till fyrkantiga sparrar som ska användas till S:t Laurentii klockstapel.
Stockarna beräknas vara färdighuggna under v. 10. Därefter ska stockarna ligga och lufttorka i väntan på att S:t Laurentii klockstapel ska renoveras.

Det finns inga sågverk som kan hantera så långa stockar så det blir billigare att hugga dem för hand. Med hjälp av motorsåg för att kapa inhuggningarna.

I kyrkparken kan du se 4-5 Timmermän från olika delar i Sverige som kommer hugga tallarna. Arbetet görs under ledning av Timmerman Mattias Hallgren.

Vill du läsa mer om traditionella hantverk kan du göra det hos Traditionsbärarna.

Bilder och filmer från arbetet.

Film av Sune Johansson

Film från leveransen av tallarna. Onsdagen den 3 mars.

Foto: Cecilia Dominder
Foto: Gunnar Norlén

Förböns- och välsignelseakt

Tidagen den 16 mars gjordes en korsprocession från kyrkan under klockringning. Sedan gjordes en bön och välsignelse över timmermännen och timmerstockarna av kyrkoherde Ola Linderoth.