Musik på förrättningar

Här kan du läsa om vad som gäller vid inspelad musik på dop, vigsel eller begravning

Spotify har på affärsmässiga grunder beslutat att lägga ner sin musiktjänst för företag ”Spotify Business”.

Detta gäller i Söderköping S:t Anna församling fr o m 2019-04-01:

Vid begravningar, dop, vigslar eller andra evenemang i kyrka där inspelad musik önskas måste du själva ta med en CD originalskiva till kyrkan, där vi kan stå till tjänst att spela upp den.

Det är förbjudet med nedbränd CD. Enbart originalskiva gäller, då man vid inköpet betalt för STIM.

Det går bra att köpa en låt via Itunes Applemusic konto och laddar ner på sin enhet, då jämställs det med inköpt CD skiva. I det köpet ingår betalning för STIM. Det är godkänt i våra lokaler/kyrkor. Söderköping S:t Anna församling bistår inte med nedladdningen utan besökaren själv som får stå för det.

Kan man använda ett vanlig Spotifykonto för att spela musik i Svenska kyrkan?

Nej, detta avtal gäller endast privatpersoner. Privata Spotify får inte användas för att framföra en låt eller sång i offentlig miljö utan får bara användas för "hemmabruk" för vänner. När det gäller hur många vänner som räknas så är det så många som ryms vid en dukning i hemmiljö, cirka 8-10 personer.