Foto: Magnus Aronson

Biskopsvisitation 2020

Biskopsvisitation under corona/covid 19, 14-20 september 2020

Med anledning av Corona blir det en annorlunda biskopsvistiation. Där vi kommer att ha mindre grupper, webbmöten och sända en del av visitationen online.

Vad är en visitation?

Traditionen med biskopsvisitationer har gamla anor. Förr var syftet att utöva tillsyn. Biskopen kom ut i församlingarna för att kontrollera att räkenskaper var till belåtenhet, att det predikades ”rätt” och att kyrkliga föremål inte försvunnit.

Fortfarande är visitationen en av biskopens viktigaste uppgifter. Men numera läggs stor vikt vid att stötta och inspirera, att hjälpa församlingen att sätta ord på sina glädjeämnen och utmaningar, att vara kyrka på just den här platsen.

En biskopsvisitation pågår under en vecka. I regel tillbringar biskopen 2-3 vardagar samt söndagen i församlingen eller pastoratet.
Under de här dagarna får biskopen och hans medarbetare möta anställda, förtroendevalda, ideella medarbetare och andra församlingsbor.

På söndagen avslutas besöket med en festhögmässa och en visitationsstämma. Där håller biskopen också ett tal där han sammanfattar sina intryck från visitationen, men också ger råd inför framtiden.
I vårt fall kommer denna visitationsmässa att livesändas här på hemsidan med tanke på rådande situation.

Sammanfattning av måndagens visitation 14 september

• Biskopsvisitationen började med morgonbön i S:t Laurentii kyrka.
  • Biskopen har träffat medarbetarna inom barn- och ungdomsverksamheten.
  • Biskopen har varit besökt Öppan förskolan.
  • Biskopen har träffat församlingens präster.
  • Biskopen har haft möte med Internationella gruppen i församlingen.
  • Biskopen och kyrkoherden har haft möte.
  • Dagen avslutades med att biskopen höll ett föredrag om bönen. Detta föredrag kan ses nedan.

sammanfattning av onsdagens visitation 16 september

• Dagen började med morgonandakt i Drothems kyrka med en följande presentation av kyrkan och livet däromkring.
  • Biskopen har haft samtal med Söderköpings kristna råd.
  • Biskopen besökte Klockaregården och hade ett samtal om vikten av ”dikonal flexibilitet”.
  • Biskopen firade veckogudstjänst i S:t Laurentii kyrka.
  • Tillsammans med prosten Karin Björk och stiftsadjunkt Gunnar Oloftsgård samalade biskopen delar av församlingens medarbetare för samtal kring två kraftsamlingsfrågor.
  • Biskopen samlade församlingens musiker för att diskutera hur vi kan se på olika aspekter av förnyelse av musiklivet som källa till glädje i församlingen.
  • Biskopen avslutade dagen med att träffa kyrkorådet för att samtala kring kraftsamlingsfrågor tillsammans med prosten Karin Björk och stiftsadjunkt Gunnar Oloftsgård.

sammanfattning av torsdagens visitation 17 september

• Biskopen träffade Boel Holgersson som är revisor i församlingen tillika ordförande för hembygdsföreningen i S:t Anna. Boel höll en föreläsning om hur det är att leva i skärgården som följdes upp av samtal kring kyrkans betydelse på landsbygden och frågeställningar.
  • Biskopen fick en förevisning och rundvandring i och runt S:t Anna gamla kyrka i en historiskt och nutida kontext.
  • Biskopen träffade kyrkogårdspersonalen samt inre vaktmästare i S:t Anna församlingshem för att samtala om frågor gällande att känna motivation och engegemang i sitt arbete.
  • Biskopen avslutar dagen med att besöka arbetsutskottet på ett webmöte där avslutande samtal med reflektioner, tankar och intryck från visitationsdagarna delges.

sammanfattning av söndagens visitation 20 september

• Visitationsmässa i S:t Anna kyrka. Samtliga präster i församlingen deltog.
    S:t Anna vocalensemble deltog med sång under mässan.
  • Visitationsmässan livesändes under söndagen och kommer vartefter även att kunna ses i sin helhet här nedan.
  • Biskopen avslutade visitationen i Söderköping S:t Anna församling med en kyrkstämma. Här finns biskop Martin Modéus vistitationstal att läsa.