Sommar i Slaka-Nykil

Här finns information om vår verksamhet i sommar.

Öppna kyrkor

Våra kyrkor är som regel öppna dagtid på vardagar. Men ibland behöver våra vaktmästare uträtta ärenden eller hjälpa till med arbetet vid någon av våra andra kyrkor. Om du vill vara helt säker på att få se någon av våra kyrkor inifrån är du välkommen att kontakta Anna Danielsson som samordnar vaktmästeriet på 070-517 34 19 eller församlingsexpeditionen på 013-474 23 00 innan ditt besök.

På helgerna är kyrkorna i Nykil, Gammalkil och Ulrika som regel öppna mellan 10 och 16.  Övriga kyrkor i pastoratet är öppna i anslutning till våra gudstjänster.

Sommarcaféer

Vi har sommarcaféer i Lambohov, Skeda och Gamlegården i Nykil.

Lambohov
Torsdagar 14-16.
Den som vill kan följa med på promenad med start 14.00.

Det blir musikunderhållning 22 juni, 20 juli och 17 augusti.

Skeda församlingsgård
Sommarcafé med musikunderhållning 18.30
26 juli: Adam och Linn Svensson
2 augusti: Folke (f d Swedish Romantic Blues)
9 augusti: Chuck Berry Mania

Nykil Gamlegården
Spontana sommarcaféer med kort varsel när vädret så tillåter. Håll ögonen öppna efter gatupratare och affischer.

Vägkyrka i Ulrika

29 juli - 6 augusti är Ulrika kyrka öppen dagligen mellan 12 och 17. När du ändå är i närheten kan vi rekommendera ett besök på Ulrika muséum som är öppet dagligen under perioden det är vägkyrka. Övriga veckor är muséet öppet söndagar 14-16.

Utflyktstips

Det finns flera intressanta utflyktsmål i och omkring pastoratet. Längst ner på den här sidan finns några tips.

Känner du för en utflykt utanför pastoratet kan du hitta intressanta kyrkor att titta närmare på i broschyren Sommaröppna kyrkor. Den finns att hämta i våra kyrkor och på församlingsexpeditionen.

Utflyktstips

Varför inte göra en utflykt i pastoratet i sommar?

En vit landsbygdskyrka bland lummiga träd.

Sommar

Oavsett var i Sverige du befinner dig under sommarmånaderna finns Svenska kyrkan nära. Upptäck en pilgrimsled eller besök en sommaröppen kyrka!