Jourhavande Präst

Jourhavande präst en del av Svenska kyrkans Själavård

I Jourtelefonen och SOS-brevlådan blir du mött med förståelse, respekt och acceptans, oavsett vem du är, hur du har det, oavsett t ex sexuell läggning eller trosuppfattning. Vår uppgift är att lyssna till det svåra, att ge stöd och tröst utan att tvinga på dig våra egna råd eller lösningar. Det viktiga är vad du har behov av att prata eller skriva om, inte vad vi själva tycker och tänker.

Vill du prata med någon, ring Jourtelefonen  031-800 650. Jourtelefonen är öppen vardagar kl 13-21 och lör-sön-helgdag16-21 varje dag, året om.

Vill du skriva, väljer du webbtjänsten SOS-brevlådan. När du registrerat dig som användare på SOS-brevlådans startsida får du en egen brevlåda. Där skriver och lägger du ditt brev. Vi svarar så snart vi kan men senast inom 72 timmar. Du hämtar ditt svar genom att återigen logga in i SOS-brevlådan via startsidan.

Du kan vara så anonym du vill i såväl Jourtelefonen som SOS-brevlådan. Vi som svarar är volontärer, utvalda och utbildade för uppgiften. Vi är alltid anonyma och har tystnadsplikt.