Lyckad insamling till Ukraina!

Under fem konserter 19-24 maj fylldes Markuskyrkan med vårlika toner samtidigt som vi skramlade till ACT svenska kyrkan till förmån för offer i kriget i Ukraina. Sammanlagt samlades det in 28 425 kr!

Vill du du ge ett bidrag?

Ge din gåva via Swish: 123 231 45 40 som är Skarpnäcks församlings insamling till förmån för ACT Svenska kyrkans internationella katastrofarbete i Ukraina.

DET HÄR GÖR ACT SVENSKA KYRKAN JUST NU I UKRAINA
Act Svenska kyrkan har genom samarbetspartners sett till att flera ton med mat nått människor på flykt. Mediciner, tillfälliga skydd och psykosocialt stöd kommer också den ukrainska befolkningen till del. Din gåva behövs för att arbetet ska kunna fortsätta.

När kriget i Ukraina inleddes i slutet av februari var Act Svenska kyrkan bland de
första organisationerna på plats. Personalen har inte rest dit själva utan arbetar tillsammans med partnerorganisationer som redan vid krigets början befann sig i närområdet. Att Act Svenska kyrkan har partner på plats ger en unik möjlighet att se de
verkliga behoven – att skicka kläder från Sverige är till exempel inte önskvärt.
Matpaket och hygienkit har delats ut till människor på flykt. Matpaketen innehåller allt ifrån pasta till fisk och mjölk. I hygienkiten finns tvål, handsprit, toalettpapper, tandkräm och mycket annat som människor inte kunnat få med sig då de lämnat sina hem.

Hittills har ACT-alliansen, som Act Svenska kyrkan är en del av, skickat 278 ton mat och andra förnödenheter, och vi ser noga till att allt kommer dit det ska.
- Vi har upparbetade system för rapportering och ansvarsutkrävande, och kan snabbt slå larm om hjälpen inte når till de människor som den är ämnad för, säger Erik Lysén,
chef för Act Svenska kyrkan.

Din gåva gör skillnad!