Dans i medveten närvaro

Prova på dans i medveten närvaro

DATUM: Måndag 6/2, 20/2, 6/3, 20/3, 3/4 och 17/4
TID: 16.30-17.30. Insläpp från 16.00. Ett begränsat antal platser per tillfälle, först till kvarn gäller.
PLATS: Markuskyrkans kyrkorum, Malmövägen 51. T-Björkhagen.
INSTRUKTÖRER:
Marléne Söderquist Neijber och Daniel Palmgren.

OM DANS I MEDVETEN NÄRVARO: Dans i medveten närvaro är din egen dans och en slags meditation i rörelse. Inga krav, inga bestämda steg, inga förkunskaper. Du inspireras att hitta dina rörelser till olika rörelserytmer. Du ökar närvaron i kroppen och stärker din kroppsmedvetenhet. Bär lediga kläder.

Kontaktperson: Diakon Julia Presno Hugo, julia.presnohugo@svenskakyrkan.se

Vad är dans i medveten närvaro?

Dansen – tillåtande och livsbejakande

Den frigörande dansen är ett nytt sätt att motionera – med fria rörelser och i medveten närvaro. I dansen riktas uppmärksamheten till hur den egna kroppen har lust att röra sig till musiken.

Ett litet barn som rör sig i takt till musik gör detta helt utifrån sin glädje och lust till rörelse samt efter sin egen förmåga. Den känslan väcks till liv igen eftersom det inte finns några krav i dansen. Den är fullkomligt tillåtande och stimulerar till rörelseglädje utifrån den egna kapaciteten.

Alla kan dansa Frigörande dans – stående, sittande eller liggande. Med hjälp av enkla övningar fokuserar vi på varje kroppsdel och lyssnar till hur dansen vitaliserar kroppen och gör den mjuk och rörlig. Varje danspass avslutas med avslappning.

Andning

De flesta av oss andas utan att behöva anstränga oss eller ens tänka på det. Men många av oss har en felaktig andning på grund av långvarig stress, vilket påverkar oss negativt.

När andningen är felaktig tror kroppen att den är utsatt för fara och förbereder sig på kamp eller flykt. Kroppen producerar stresshormoner för att ta hand om hotet. När den inte kan finna hotet blir stressen kvar och ”förorenar” kroppen.

Därför är det viktigt att lära sig andas rätt. Genom dansen och vägledda andningsövningar stimuleras andningen till att bli lugn och avspänd. När andningen blir rätt minskar stressen i kroppen.

Medveten närvaro - Mindfullness

De flesta av oss tänker på annat än det som vi för tillfället faktiskt är engagerade i.

Mindfullness innebär att vara medvetet närvarande i det vi upplever just nu – utan att döma eller värdera. Genom den medvetna närvaron i dansen lär vi oss att respektera våra begränsningar och att glädja oss åt möjligheterna till rörelse.

Det är i nuet vi påverkar vår framtid. Om vi ofta och länge är splittrade och har tankarna på annat än det vi gör, riskerar vi att må dåligt eller bli sjuka. Hur vi tar hand om oss nu påverkar hälsan och välbefinnande i kommande ögonblick.

När vi lär känna våra möjligheter att påverka vår hälsa stärks även självkänslan. Ett kravlöst sätt att lugna sinnet är att röra kroppen. Dansen kan lösa upp spänningar i kroppen. Du mjukar upp musklerna och oljar in lederna med hjälp av dina rörelser.

Dansen och avslappningen gör att stressnivån sänks och koncentrationsförmågan ökar. Du låter kroppen få uttrycka de stämningar, känslor och bilder som finns inom dig.

Du behöver inga förkunskaper, det finns inga krav eller bestämda steg.