Vad är det vi serverar?

Kyrkkaffe är något jag brinner för.

Foto: Rita E/pixabay

VECKANS KRÖNIKA

Jag kan inte baka och ibland, när jag inte får hjälp, så tvingas jag köpa fabrikstillverkade kex och kakor. Häromsistens läste jag innehållsdeklarationerna på vad det är vi serverar.
    Många av kakorna innehåller palmolja. Världsnaturfonden (WWF) skriver på sin hemsida:
   ”Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned och ersatts av oljepalmsodlingar. … människor, djur och växtarter trängts undan … omvandlingen av tropikskog leder till stora utsläpp av växthusgaser.”
   WWF uppmanar oss att endast köpa produkter med certifierad palmolja. Men det är inte helt lätt. Av de hundratals kakor och kex som finns på min stormarknad så hittade jag endast en som deklarerade certifierad palmolja.

Utfasning?
Största tillverkaren i Sverige – Göteborgs kex – berättar på sin hemsida att man försöker fasa ut palmoljan och ersätta den med rapsolja. Man har lyckats med chips men inte med alla kex och kakor. Men läser man bara på förpackningen så vet man vad man får.
   Den största leverantören av fabrikstillverkade kakor till Svenska kyrkan är nog Gillebageriet (stora förpackningar med goda kakor till lågt pris).
   Eftersom palmoljan utmärks av att vara billig så var jag övertygad om att det är regnskogsolja i deras produkter. Men till min förvåning så tar man seriöst upp problemen på sin hemsida.

Vaga formuleringar
Gillebageriets moderbolag är anslutet till den stora organisationen för certifiering. Man arbetar på att fasa ut regnskogsoljan. Utan att helt lyckas.
   På förpackningarna står det heller inget om att palmoljan är certifierad. Så länge man inte kan lova det – så är den nog inte det heller.
   Samma gäller för en del av Coops produkter. Man säger på förpackningen att Coop stödjer arbetet med certifierad palmolja. Men inget om vad den aktuella produkten innehåller.

Inte ett ord
En av världens största tillverkare av kex och kakor är Mondelez International, tidigare Kraft Food/Philip Morris och med varumärken som Marabou, Cadbury och Nabisco.
    Deras produkter innehåller palmolja. Men inte ett ord om varifrån den kommer. Jag grävde djupt på koncernens hemsida och hittade faktiskt en PM om deras arbete med att få fram tillräckligt med certifierad olja.
   Uppenbart har man problem med spårbarheten. Hälften av den undersökta palmoljan visade sig vara certifierad. Den andra halvan var inte spårbar. Och då kan man nog räkna med att det är regnskogsolja.

God vilja räcker inte
Nåväl. Det är inte så illa som jag fruktade när jag började läsa på om kakor och kex. Man kan se en vilja till förändring från tillverkarnas sida. Men god vilja räcker inte.
   Kyrkkaffe skall naturligtvis inte bidra till skövling av regnskog.

Av Sten Dellby, Äspered