Tre kyrkor firade Herrljungas helgon

I lördags firade tre kyrkor en unik gudstjänst tillsammans i Herrljunga. Och det var ett helgon som förde dem samman, närmare bestämt Elisabeth Hesselblad.

– Det kändes överväldigande, konstaterade kyrkoherde Thomas Elg.
   Elisabeth Hesselblad som helgonförklarades av påven i juni var född i Fåglavik som ligger strax utanför Herrljunga.
   I gudstjänsten medverkade ledare från tre kyrkoe. Det var biskop Anders Arborelius, Katolska kyrkan, biskop Åke Bonnier, Svenska kyrkan och regionala kyrkoledaren Thomas Hammar, Equmeniakyrkan. Dessutom medverkade ett antal lokala representanter för samfunden.

Hjärtefrågor
I gudstjänsten lyfte man fram kristen enhet och frågor som är knutna till Elisabeth Hesselblads verksamhet. Dit hör att ta ställning för de som är förföljda för sin tro och för de som lever i fattigdom. Precis som Elisabeth Hessselblad visade på bönens verkan.
- Inom katolska kyrkan firar vi i år barmhärtighetens år och Elisabeth Hesselblad personifierar det på olika sätt, säger Björn Göransson, katolsk präst i Varberg till Borås Tidning.

Egen tårta
Det blev också tid till umgänge vid ett kyrkkaffe i församlingshemmet. Där bjöds bland annat Hesselbladstårta. Den har skapats av ett konditori i Herrljunga och består bland annat av färska bär och hallonmousse.
   Det blev inte bara en utan två gudstjänster i Herrljunga kyrka. Före den gemensamma samlingen höll Katolska kyrkan en egen mässa. Den samlade deltagare från hela Västsverige.
   I Fåglavik pågick också aktiviteter under lördagen. Där hade ideella medarbetare ordnat så att kapellet hölls öppet. Utanför kapellet finns sedan några år en minnesstaty av Elisabeth Hesselblad. Ett 30-tal personer passade på tillfället att besöka platsen.