Samråd

När ett förslag till församlingsinstruktion tas fram sker detta i samråd mellan kyrkoherde och kyrkoråd och domkapitel.

Utarbetandet av församlingsinstruktionen sker därför i samspel mellan pastorat/församling och stiftskansli. FIN-teamet på stiftskansliet består av stiftsteolog Ulrica Fritzon och stiftspedagog Lena Linde. Till stöd för FIN-teamet finns även stiftsjurist Andreas Fagrell. FIN-teamet vill fungera som ett bollplank, både i fysiska eller digitala samtal och via respons på material via mail.

Feedback från FIN-teamet

Vid minst tre tillfällen ska FIN-teamet se och ge feedback på olika delar av församlingsinstruktionen. Skriv in dessa tre tillfällen i tidsplanen.

Ju mer arbetsmaterial ni kan skicka in samtidigt desto lättare är det för FIN-teamet att se helheten. Så om det är möjligt skicka gärna in fler delar av förslaget till församlingsinstruktion även om det inte är helt klart. Skicka gärna in materialet i wordformat då kan FIN-teamet lätt anteckna direkt i dokumentet.

Innan församlingsinstruktionen antas i kyrkofullmäktige vill FIN-teamet på stiftskansliet alltid se ett färdigt förslag. Detta för att FIN-teamet ska kunna se helheten men också för att kunna se att alla delar ingår så att församlingsinstruktionen är klar för att lämnas till kyrkofullmäktige för godkännande. FIN-teamets inplanerade möten under 2024: 24/1, 13/2, 19/3, 11/4, 22/5 och 12/6, 19/8, 10/9, 8/10, 29/10, 11/11, 28/11 och 9/12. Kontakta Lena om ni behöver andra tider. Planera heller inte inskick mellan 14 juni- 14 augusti då det semester för FIN-teamet.

Tänk på att skicka in arbetsmaterialet i god tid före mötet helst två veckor innan men senast en vecka innan för att FIN-teamet ska hinna läsa och reflektera så att återkopplingen blir användbar och genomtänkt.

Observera att digitala möten med arbetsgrupp bokas in på andra tider efter överenskommelse.

Sammanfattning om samrådet med FIN-teamet

• Bestäm till vilka tre av FIN-teamets möten ni ska skicka in arbetsmaterial (word) till FIN-teamet för att få respons. Skicka in från så många delar som möjligt vid varje tillfälle även om allt inte känns klart. Det gör att FIN-teamet kan få en uppfattning om helheten.
  • Skicka in ett färdigt förslag på församlingsinstruktion i god tid (ca. 2 månader innan DK:s sammanträde) så ni hinner få respons och göra eventuella ändringar och skicka det församlingsinstruktionen igen till FIN-teamet innan kyrkoråd och kyrkofullmäktige och Domkapitel.

Skriv även in datum för kyrkofullmäktige och när ni beräknar att församlingsinstruktionen är klar för utfärdande i domkapitlet.

Under 2024 är Domkapitlets sammanträden 11/1, 8/3, 17/5,13/6 13/9, 15/11 och 13/12.

Tänk på att skicka in församlingsinstruktionen cirka två veckor innan Domkapitlets sammanträde för att kunna bifogas i kallelsen.
När församlingsinstruktionen är klar

Tidsplanen skickas sedan till stiftskansliets handläggare för församlingsinstruktioner lena.linde@svenskakyrkan.se gärna under februari/mars.