När de enkla jobben försvinner

Kooperativet Arbetsglädjen i Kinna gör skäl för sitt namn.

Montering av elmaterial på Arbetsglädjen Foto: Sten Dellby

VECKANS KRÖNIKA

15 anställda får här sin utkomst. Personer som i annat fall kanske helt levt på bidrag. Nu har man ett arbete att gå till och ett riktigt jobb att utföra. Frågan är bara hur länge.
   Jag har, som nybliven pensionär, anslutit mig till en liten grupp likasinnade som försöker stödja ett arbetskooperativ i Kinna. Jag ser min uppgift i att hitta nya kunder. Men det är oerhört frustrerande. Hitintills har jag inte lyckats få in enda ny kund…
   De jobb som Arbetsglädjen är bra på att utföra, nämligen enkel montering och pack försvinner i rasande fart synes det mig.

En kyrkans man
För en tid sedan besökte jag företaget. Femton personer jobbar intensivt med att packa och montera. Bland kunderna finns små och stora företag. T.ex. gör man pallar för ett börsnoterat företag.
   Jag går runt och talar med medarbetarna. Vid ett monteringsbord tillverkas strömbrytare. Allt sådant trodde jag tillverkades i Kina. Uppenbart görs dock en del i Kinna.
   En sann eldsjäl har skapat företaget. Han heter Roger Sörman och är bl a förtroendevald i kyrkan. Roger  ville inte vara overksam är när Samhall stängde ned sin verksamhet i Kinna för några år sedan. Han tog initiativ och den ekonomiska föreningen grundades. Nu är man 15 anställda.
   Roger är ordförande i företagets styrelse och allmän fixare. Trots sina sjuttio år är Roger den som går ned och arbetar en helg om så behövs för klara en leverenstid.

Väskor till nyanlända

I media har vi kunnat se att Migrationsverket delar ut väskor med det nödvändigaste till nyanlända. Lakan, tvål och tandborste typ.
   Väskorna packas av Arbetsglädjen. Men när antalet migranter nu minskar så minskar behovet av väskor med det.
   Den dag jag besöker Arbetsglädjen är det en dag med problem. Antingen hittar man snabbt en ny kund eller så tvingas man varsla personal. Marginalerna är små.

Frustererande
Man är bra på att packa och montera. Men kanske inte lika bra på att sälja in sina tjänster. Det var här jag trodde att jag kunde göra en insats. Jag ringer och jag skickar mail. Mailen besvaras inte och samtalen blir väldigt korta.
   Ibland får jag kanske veta att leverantören i Kina har höjt kvalitén på sina produkter. Det finns inte längre några felvaror att fixa till. Eller så har man bytt till en ny helautomatisk maskin. Skälen är många men de enkla industrijobben är få.
  Behöver du hjälp?
  Nåväl, finns det någon bland läsarna av denna blogg som behöver hjälp med pack eller montering? Ta i så fall och tala med Roger. Kontaktuppgifter finns på www.arbetsgladjen.se . Roger tar mer än gärna mot en provbeställning.

Av Sten Dellby, Äspered
Publicerad 31 mars 2016