Foto: San Heuer

BRYT EN TRADITION

Inspirationsdag för alla internationellt intresserade!

Lyssna till Magdalena Vogt när hon berättar om den dramatiska utvecklingen i Myanmar och Kerstin Bergeå om kyrkans viktiga arbete mot kvinnlig könsstympning i Tanzania. Både Magdalena och Kerstin har varit och är utsända av Act Svenska kyrkan till Myanmar respektive Tanzania. Det blir också en rykande färsk direktrapport från Ageravolontären Amanda Björksell på hemväg från klimattoppmötet COP 26 i Glasgow. Svenska kyrkans nationella samordnare för klimatengagemang Jorunn Hellman utvecklar tankar om klimaträttvisa och hur hela klimatkrisen påverkar de redan mest utsatta i världen. Detta och en hel del annat kommer att fylla dagen så varmt välkommen till ”Bryt en tradition” – en inspirationsdag för alla internationellt intresserade i Skara stift!

Tid: 13 november 2021.
Inloggning mellan 09:30 – 10:00.
Avslutning senast 15:00

Plats: Digitalt via Zoom

Anmälan:
Senaste anmälningsdag 11 november. Anmäl dig här!

Varm välkommen till en spännande dag önskar Internationella rådet i Skara stift

• 09:30 Inloggning och test av tekniken
  • 10:00 Välkommen och presentation av deltagare och programmet. Andakt, Sara Strömberg ordförande i Internationella rådet i Skara stift
  • 10:15 Vad händer i Myanmar efter kuppen?
    Magdalena Vogt delar berättelser om den kämpande kyrkan och civilsamhället i Myanmar. Magdalena har varit utsänd av Act Svenska kyrkan till Myanmar tillsammans med sin familj sedan 2017.
  • 11:00 Paus och bensträckare
  • 11:15 Reflektion i grupper.
  • 11:30 Helena Frankson från Act Svenska kyrkan berättar om julinsamlingen och temat ”Bryt en tradition”. Helena rapporterar också om senaste mätningarna av kännedom för Act Svenska kyrkan och ger aktuell information från Act Svenska kyrkan.
  • 12:00 Lunchpaus
  • 13:00 Klimatet som en rättvisefråga!
    Jorunn Hellman, nationell samordnare för klimatmobilisering, berättar om Svenska kyrkans arbete för klimaträttvisa. Vi får också en direktrapport från Amanda Björksell på hemväg från det nyligen avslutade klimattoppmötet COP 26 i Glasgow. Amanda är Ageravolontär och representerar LSU – Sveriges ungdomsorganisationer i toppmötet.
  • 14:00 Arbete mot kvinnlig könsstympning i Tanzania.
    Act Svenska kyrkans Kerstin Bergeå besöker ett av Lutherska kyrkans projekt i stiftet Karagwe som stärker unga tjejer och arbete mot skadliga traditioner. Vi får veta mer hur det går till och mer om kyrkans roll i arbetet. Pastor Respina Natson koordinerar arbetet och Kerstin Bergeå är regional representant för Act Svenska kyrkan i Tanzania. Samtalet är inspelat.
  • 14:30 Reflektion i grupper
  • 14:45 Summering och avslutning