Allt handlar väl om dig

När bytte du kök senast? Om det var för ett par år sedan tycker du kanske att det snart är dags igen.

Foto: Sven-Erik Falk

VECKANS KRÖNIKA

Har du skaffat nya och fräscha vårkläder? Jaså inte, men det får du nog göra i snarast. Har du koll på senaste träningstrenden? Äter du rätt mat? För allt handlar väl om dig, eller hur.
    I våra dagar möts vi av en massiv ström av budskap om hur vi ska leva våra liv. Det handlar om våra hem, kläder, träning, bil, semester och så vidare.
Listan kan göras lång, mycket lång. Budskapet är att du är viktig, och att dessutom är viktigt att du visar hur lycklig du är på sociala medier.

Ogenerad fotografering
När jag och min fru åt lunch på en servering för en tid sedan så var lokalen nästan tom. Klockan hade passerat två och de flesta hade redan ätit. Vid bordet bredvid satt dock ett par personer.
    Plötsligt tar en av dem fram sin mobil och börjar ogenerat ta kort på sig själv. Jag antar att bilderna sedan hamnade på Facebook, Instagram eller liknande. För allt handlar om dig, eller hur.
    Budskapet är att för att du ska bli lycklig så måste du konsumera och sedan visa andra hur lycklig du är. Frågan är om det verkligen är lycka. Konsekvenserna av västvärldens överkonsumtion och resursslöseri är förödande.
    I Sverige slänger vi cirka 500 000 ton ätbar mat och dryck varje år. Det innebär att drygt 50 kilo mat och dryck per person kastas i onödan. Nyrenoverade hus renoveras igen och nya kök rivs ut och slängs.

Gemenskap
Vad är då riktig glädje och lycka? Konsumtion kanske inte är svaret. Riktig glädje och lycka kanske i stället stavas gemenskap. Tänk om vi är beroende av varandra för att kunna uppleva sann glädje.
    I ett nystartat körprojekt har ett tjugotal personer i vår församling sjungit tillsammans ett par gånger. Gamla och unga sjunger tillsammans av hjärtans lust och det går inte att ta miste på glädjen i att göra detta tillsammans.
    I en bönegrupp låter vi ett ljus gå runt till var och en i gruppen. Ljuset stannar en stund hos varje person medan övriga ber för honom eller henne. En i gruppen sa efteråt: ”Tack för att ni bad för mig”.
    Det verkar ligga i skapelsens natur, detta med gemenskap. Gud vill ha gemenskap med oss och vi är skapade för att ha gemenskap med varandra.

Av Anders Åström, Ödenäs