Dopbarn sitter i sin mammas knä
Foto: Magnus Aronsson

Dop

Välkommen att döpas i Sigtuna församling!

Döpas kan man när som helst i livet, som barn, ungdom eller vuxen. Genom dopet blir vi medlemmar i Guds folk, och får del av löften om befrielse och beskydd. Unga och gamla har döpts i Sigtuna församling i nära nog tusen år, och dopet har visat sig vara en värdefull tradition för Sigtunabor även idag. På den här sidan har vi samlat information om hur du och din familj också kan ta del av dopet.

Dopet är gratis
Ett dop kostar ingenting. Du kan låna dopklänning av oss, och att låna våra lokaler för gemenskap efter dopet är också gratis, så kan du fixa dopkaffe själv om du vill. Ett dop behöver inte vara ett dyrt och stort arrangemang, utan kan vara ett enkelt sätt att fira barnet och skapa en minnesvärd gemenskap med nära och kära.

Hur gör man?
Det första steget är att berätta för oss att man vill bli döpt. Ni kan boka det själva på våran bokningssida här, eller ringa församlingsexpeditionen på 08-592 504 54. När man bokar sitt dop bestämmer man datum, tid och plats. Ni har också möjlighet att välja att boka församlingssalen efteråt utan kostnad, om ni vill ordna ett dopkaffe själva. Nyckel och annat praktiskt som behövs för det kan hämtas på församlingsexpeditionen, på församlingsgården Munken på Olofsgatan 2 i Sigtuna.

Här finns mer information om våra kyrkor och lokaler

När dopet är bokat, kommer en präst kontakta er och bestämma en tid för er för dopsamtal. Dopsamtalet kan ske i hemmet eller på församlingshemmet, och under det så får ni träffa prästen och planera dopet tillsammans. Det är mycket enkelt, och inför dopsamtalet kan man fundera på om det är några särskilda psalmer man önskar för dopet, eller om man har andra önskemål eller frågor. Efter dopsamtalet kommer själva dopet!

Det är bra att vara på plats i kyrkan 15-30 min innan dopet börjar. När kyrkans klockor har ringt, så brukar den som ska döpas, föräldrar, präst och eventuella faddrar gå tillsammans fram till dopfunten. Det blir en vandring från vardagen till dopets fest och glädje! Det är vanligt att föräldrarna eller gudföräldrarna håller barnet, men det bestämmer du och kan variera under dopets gång.

Faddrar
Ofta får barnet faddrar (det kallas ibland gudmor eller gudfar) i samband med dopet. Att få vara fadder brukar någon släkting eller vän känna som ett viktigt hedersuppdrag. En fadders finaste uppgift är att be för barnet och stödja det på alla sätt. En fadder ska själv vara döpt, och om man har en person i åtanke som fadder, som inte redan är döpt, så går det utmärkt att döpa honom eller henne också.

Döpa nu eller senare i livet
Numera är det genom dopet som man tas upp som medlem i Svenska kyrkan och därmed den världsvida kristna gemenskapen. Om man som förälder vill vänta med dopet kan man meddela församlingen att barnet ska tillhöra Svenska kyrkan utan dop. Även som vuxen kan man tillhöra kyrkan utan dop. Är du vuxen och vill döpa dig ordnar vi självklart det! För mer tips kring dopet, se: svenskakyrkan.se/dop.

Vill du boka ett dop?

Tryck här för att komma till vår dopbokningskalender

Ring eller mejla oss!
Vi vill hjälpa dig att välkomna ditt barn på bästa sätt och ge er ett minne för livet.
Undrar du över något eller vill boka doptid, maila sigtuna.forsamling@svenskakyrkan.se. Du kan också ring 08-592 504 54.