Foto: Pixaby

Livets skeden

Dop, konfirmation, vigsel och begravning, här hittar du allt du behöver veta.

"Stark som döden är kärleken, lidelsen obeveklig som graven. Dess pilar är flammande eld, en ljungande låga. Mäkiga vatten kan inte släcka kärleken, floder kan inte svepa bort den."

Höga visan 8:6-7

Dop

Dopet är en högtid - både för den som döps och för familj, vänner och församling. I centrum för dopgudstjänsten står samhörigheten med Gud, både här och i himlen.

En stjärna av händer som möts med Frälsarkransar runt handlederna.

Konfirmation

Du vet väl om att du är värdefull!? Konfirmation handlar om kristen tro - och kristen tro handlar om Ditt liv och Dina frågor - det som är viktigt för dig!

Vigsel

Vi gifter oss med en önskan om att leva livet tillsammans inför Gud och oss själva - en Kärlekens Fest!

Sorgen har många uttryck

Begravning

Vi håller begravningsgudstjänst för att säga farväl, överlämna en människa till Gud och säga tack. Men begravningsgudstjänsten är också något att hämta kraft ur.

Dop, KONFIRMATION, vigsel och begravning.

Hur går det till? Vad gör man? Hur bokar man? Vem frågar man?

På sidorna om dop, bröllop och bregravning ska vi försöka besvara så många som möjligt av dina frågor kring de här kyrkliga handligarna som handlar om de största dagarna i ditt liv.
Om du har fler frågor- tveka inte att kontakta oss som jobbar inom församlingen så hjälper vi dej gärna.
Ring 0175-748 00, besök oss på Församlingsgården, Almerska vägen 6 i Hallstavik eller Kyrkans Hus, Rimbo, Uppsala vägen 10.
Du kan också maila till roslagensvastra.pastorat@svenskakyrkan.se