Världens kyrkor ber för Ukraina

I dag på askonsdagen samlas världens kyrkor till bön för situationen i Ukraina. Även många av Svenska kyrkans församlingar i Härnösands stift deltar i den världsvida kyrkans bön för fred.

Svenska kyrkan samarbetar med Sveriges andra kyrkor och församlingar i Sveriges kristna råd (SKR) vars styrelse formulerat en gemensam bön för fred i Ukraina.
– I oroliga tider har Svenska kyrkan ett viktigt och förväntat uppdrag att erbjuda mötesplatser för bön, samtal, eftertanke, tröst och hopp, säger Eva Nordung Byström, biskop i Härnösands stift.

Hon vill uppmuntra människor att vända sig till kyrkan med sin oro, sin önskan om fred och behov av att visa solidaritet.
– Svenska kyrkan är öppen för både troende, sökare och tvivlare, säger hon.

Många kyrkobyggnader, särskilt i stiftets större orter, hålls öppna under dagtid så att människor kan komma dit för att be, tända ett ljus eller bara vila en stund i rummets stillhet. I många församlingar firas enklare mässor eller andakter vissa vardagar. På askonsdagen är det vanligt att fira askonsdagsmässa vid 8-tiden på morgonen eller vid 18-tiden på kvällen.

Askonsdagen infaller i år den 2 mars och är inledningen på fastetiden i den kristna kyrkan. Det är en tid då troende uppmuntras att avstå från något, till förmån för eftertanke och bön. Fastetiden pågår i 40 dagar, fram till stilla veckan (påskveckan). Under fastetiden bedriver Act Svenska kyrkans sin årliga fasteaktion till förmån för humanitärt arbete i världen. Just nu finns Act Svenska kyrkan, genom lokala partners i ACT-alliansen, på plats och bedriver humanitära insatser i Ukraina och i länderna runt Ukraina.

Bakom uppmaningen till askonsdagens fredsbön står Kyrkornas världsråd, Lutherska världsförbundet, Konferensen för europeiska kyrkor och presidiet för Sveriges kristna råd samt även Katolska kyrkan.

Kajsa Åslin

– I oroliga tider har Svenska kyrkan ett viktigt och förväntat uppdrag, säger Eva Nordung Byström, biskop i Härnösands stift. Foto: Kerstin Stickler/Härnösands stift Öppna högupplöst bild