Frågor och svar

Här har vi samlat några vanliga frågor kring drop in-vigsel. Fanns din fråga inte med kan du via formuläret på "Kontakta oss sidan" (se nedan) skicka din fråga till oss.

Får vem som helst gifta sig?

ALLA över 18 år är välkomna under förutsättning att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan. Ni bokar en av de sju vigseltiderna och tar med er ett giltigt intyg om hindersprövningen och giltiga id-handlingar.

Hur ansöker vi om hindersprövning och hur lång tid tar det?

Det är Skatteverket som hanterar hindersprövning. Antingen kan ni gå in på Skatteverkets hemsida där all information (och blanketten) ni behöver finns. Eller så kan ni besöka ett av Skatteverkets kontor och skriva under blanketten direkt. Det brukar ta en vecka att få intygen men handläggningstiderna kan variera så ansök så snart som möjligt!

Behöver vi ringar?

Det enda ni egentligen behöver tänka på är att ha en ring, eftersom den har en roll i vigselgudstjänsten. Vigselringen, eller ringarna, är en sluten cirkel och det är en urgammal symbol för evighet och eviga förbund. Prästen läser en bön över ringen, eller ringarna, och brudparet håller gemensamt i den medan de uttalar sina löften till varandra. En ring kan vara av vilket material som helst.

Måste vi ha bröllopskläder?

Nej, ni får ha precis vilka kläder ni vill. Det viktigaste är att ni känner er bekväma i ert val. Det är er dag!

Måste vi ha bukett?

Många väljer att ha det men det är absolut inget måste. Känn in vad som känns bäst för er.

Får vi ta med oss gäster?

Ja absolut!

Vad händer när vi kommer till kyrkan?

Först behöver ni registreras. Det gör ni på Margretelund som ligger alldeles intill Öjeby kyrka på Affärsgatan 17. Kom cirka 1 timme före den tid ni bokat och ta med er, hindersprövning, giltiga id-handlingar och ringar. Ni, och alla handlingar registreras. Läs här om hur församlingen hanterar personuppgifter. Därefter håller prästen ett kort vigselsamtal med er. Ni får veta hur allt går till och ni får välja några saker som kan göras olika, bl.a. musiken. Ni kan välja ingångsmusik, en psalm, en sång och utgångsmusik utifrån förvalda alternativ. Vill ni inte välja har vi tagit fram ett grundförslag. Se på sidan Musik under vigselakten. Kom gärna förberedd på vilka sånger och psalmer ni vill ha med.

Därefter går ni till kyrkan. Sen är det dags för vigsel!

Hur lång tid tar vigseln?

Det tar ca 25-30 minuter.

Kan vi bara dyka upp då det är Drop in vigsel?

Nej. I vanliga fall fungerar det så men inte under Drop in special! Det finns sju vigseltider som måste bokas i förväg. Ring 0911-27 40 80.

Får vi välja präst?

Nej, under dagen arbetar två präster utifrån ett fastlagt schema.

Vilken musik kan vi välja?

Vi har begränsat valet av musik. Det ni kan välja är ingångsmusik, en psalm, sång och utgångsmusik. Se på sidan Musik under vigselakten.

Får vi ha med en egen solist?

Nej, tyvärr inte. För att den här dagen ska fungera rent praktiskt är det våra musiker som gäller. Vi kan lugna er med att de är fantastiskt duktiga!

Får vi ha med någon som fotograferar i kyrkan?

Ja, det är fritt fram att ni har någon som fotograferar er vigsel.

Kan vi ha en privat sammankomst i kyrkan efteråt?

Nej, det finns inte möjlighet att ha en egen privat sammankomst i kyrkan efteråt. Däremot är det fritt fram att ha det någon annanstans.

Fanns din fråga inte med kan du via formuläret på "Kontakta oss sidan" skicka din fråga till oss. Se nedan!