Ledbeskrivning

Här finner du information om pilgrimsledens sträckning.

Man bör inte vandra Övre Älvdals-Äventyret utan ett bra karta över området. Man kan antingen använda ”Karta över Nordvärmlands friluftsområde” som bland annat säljs på Långbergets sporthotell eller Lantmäteriets terrängkarta. Nedanstående ledbeskrivning kompletterar kartbilden genom att ge ytterligare information.

Övre Älvdals-Äventyret startar vid Dalby kyrka. Först ska du korsa riksväg 62 vid Dalby kyrka. Följ sedan skylten mot Långav-Persbyheden. Efter 300 meter kommer du till ett vägskäl. Här ska du svänga till väster och följa grusvägen i drygt en kilometer. Då kommer du till en vändplan. Vid vändplanen ska du ta stigen som börjar i den högra dikeskanten. Några röda färgmarkeringar på trädstammarna visar dig vägen.

Gå uppför höjden. Efter ungefär 300 meter delar sig stigen. Du ska nu svänga till vänster och korsa forsen på bron som finns här. Följ därefter stigen neråt i ungefär 100 meter tills du kommer till två röda färgmarkeringar på trädstammarna. Här ska du svänga till höger och följa den lilla stig som leder uppför höjden. Enstaka färgmarkeringar på trädstammarna markerar vägen. Efter cirka 600 meter kommer du ut på en skogsbilväg.

På skogsbilvägen ska du ta av till vänster. Följ vägen nerför backen och njut samtidigt av den vidunderliga utsikten över Branäsberget. Efter ungefär 600 meter kommer du till en vändplan. Följ grusvägen som leder från vändplanen i ungefär en och en halv kilometer. Här korsar Nordvärmlandsleden grusvägen som du befinner dig på. Det finns orange ledmarkeringar på bägge sidor om vägen som anger platsen och därtill en liten bänk vid vägkanten.

Härifrån ska du följa Nordvärmlandleden ända till Norra Finnskoga kyrka. Orange ledmarkeringar och skyltar visar dig vägen. Avståndsangivelserna anger antalet kilometer till/från Branäsberget respektive Höljes. Ibland stämmer avståndsmarkeringarna inte till fullo överens med din pulsklocka om du använder en sådan. Du har ibland gått längre än skyltarna anger. När du ansluter till Nordvärmlandleden har du gått ungefär fem kilometer från Dalby kyrka. Avståndet till Branäsberget är då fyra kilometer. Avståndet till Höljes är femtio kilometer.

Du kommer in på Nordvärmlandleden i en rejäl uppförsbacke. Efter ungefär en och en halv kilometer har du kommit upp på Ransbyhammaren. Här uppe är utsikten över Klarälvdalen fantastisk. Leden följer bergskammen. Du kan hitta din egen rastplats eller ta en paus vid eldstaden som finns i slutet hammaren. Många vandrare stannar vid den stora sten som du upptäcker när du har gått drygt sju kilometer från Dalby kyrka. Här kan du njuta av en vidunderlig vy över Klarälvdalen.

När du kommer till skyltarna som anger att du ska svänga till höger har du drygt tre kilometer kvar till Ransbysätern. Det finns ett vindskydd med utedass vid Rotfallbäcken, drygt åtta kilometer från Dalby kyrka. Väl framme vid Ransbysätern har du gått ungefär elva kilometer från Dalby kyrka. Ransbysätern erbjuder övernattning inomhus under sommaren.

Från Ransbysätern fortsätter Övre Älvdals-Äventyret och Nordvärmlandleden mot Långberget. Avståndet mellan Ransbysätern och Långberget är cirka 20 kilometer. Skyltar och orange ledmarkeringar visar vägen. Efter ungefär 500 meter korsar du en grusväg. Därefter vandrar du, till att börja med, mestadels på barrtäckta stigar. Här kan du hitta många spår efter vilda djur. Du passerar dessutom ett nyuppfört jakttorn. Var uppmärksam på ledmarkeringarna när du passerar över hyggena här. Markeringarna kan ibland vara lite svåra att upptäcka. När du har gått ungefär fyra kilometer från Ransbysätern kommer du till en lite konstig stigkorsning. Här ska du svänga till vänster. Skoterleden går till höger.

När du har gått cirka fem kilometer från Ransbysätern kommer du ut på en grusväg. Här ska du svänga till höger och följa grusvägen i ungefär 900 meter. Då kommer du till en vändplan. Vändplanen ligger vid det som kallas för Börjefall. Hit kan man utan problem ta sig med bil. Här ska du ta av till höger. Det finns ledmarkeringar som visar vägen. Nu blir det uppförsbacke igen. Den här uppförsbacken varar i ungefär 700 meter. När du är uppe har du en vacker tjärn på vänster sida och en mäktig klippa på höger sida.

Knappt två kilometer efter vändplanen korsar du en grusväg. Det kan vara bra att känna till att grusvägen går till Sandsätern. Till/från Sandsätern kan man ta sig med bil. Här kan man alltså plocka upp exempelvis konfirmander som har fått skavsår.

Efter vägövergången sträcker sig Övre Älvdals-Äventyret och Nordvärmlandleden ner mot Näcksjön. Du ska runda halva sjön men du går inte särskilt nära vattenkanten så det känns inte som om du är på väg runt sjön. Ungefär en kilometer efter vägövergången där du korsade vägen mot Sandsätern passerar du Skråcksätern. Sedan sträcker sig leden ner mot vackra Blärktjärn.

När du har gått ungefär en mil från Ransbysätern kommer du ut på en välröjd skoterled. Här känns det som du går på en väg. Efter ytterligare en dryg kilometer kommer du ut på en grusväg. Här ska du svänga till vänster och följa grusvägen i ungefär 800 meter. Skyltar och orange ledmarkeringar visar vägen. När leden viker av från grusvägen, till vänster, har du inte långt kvar till vindskyddet vid Näcksjön. När du kommer fram till vindskyddet har du gått drygt tjugotre kilometer från Dalby kyrka och ungefär tolv kilometer från Ransbysätern. Vindskyddet ligger mycket vackert, alldeles intill vattnet. Det kan vara gott om mygg och knott här.

Leden fortsätter sedan på en inte alltför upptrampad stig genom ängsgräs. 700 meter från vindskyddet kommer du ut på en grusväg. Grusvägen går till Gammelsätern. Du ska följa grusvägen i ungefär 300 meter. Sedan ska du svänga till höger. Strax ser du Södra Kattjärn. När du har gått ytterligare ungefär 600 meter kommer du ut på en ny grusväg. Nu är du vid Gammelsätern. Här sitter en skylt som anger att du har sju kilometer kvar till Långberget. På platsen finns en stor och fin grillplats under tak.

Leden mellan Gammelsätern och Långberget används mycket, både under sommaren och under vintern, så stigen är ordentligt upptrampad och lätt att följa. När du har ungefär fem kilometer kvar till Långberget korsar du en grusväg. En kilometer senare är du högst medveten om att du har kommit in i spårsystemet på Långberget. Du ser nämligen skidbanans markeringar. Resten av vandringen upp till Långbergets sporthotell slingrar sig leden mellan det som på vintern är skidspår. När du har ungefär tre kilometer kvar till sporthotellet passerar du en vacker utsiktsplats vid Håliden. När du har ungefär en kilometer kvar passerar du en skylt som anger vägen till en badplats. Nu är du strax framme vid Långbergets sporthotell. På Långbergets sporthotell finns många olika övernattningsmöjligheter.
När du startar från Långberget har du ungefär 25 kilometer kvar till Norra Finnskoga kyrka. Skylten anger att avståndet till Höljes är 24 kilometer. Från sporthotellet sträcker sig vandringsleden ner mot Vålhallen och den gamla säter som ligger här. Av och till under nedfärden kan du njuta av extra vackra vyer.

Ungefär två kilometer från Långberget kommer du ner till en vändplan. Du ska nu följa grusvägen som går från vändplanen i ungefär två kilometer. Vägen som du går på kommer ut på en större grusväg som leder till Fageråsdammen. Leden fortsätter sedan på andra sidan vägen. Ungefär två hundra meter efter vägövergången kommer du fram till en bro. På andra sidan bron hittar du en mycket vacker rastplats, alldeles intill Tåsan. Här finns eldstad, vindskydd och ett dass med utmärkt utsikt men ingen insyn.

Från vindskyddet går leden uppför en liten bank. Sedan följer några lättvandrade kilometer fram till ödegården vid Bennäset. När du kommer till Bennäset har du gått ungefär nio kilometer från Långberget. Från Bennäset är det ungefär tre kilometer till Södra Åselbergssätern. Här kan du fotografera något som är mycket ovanligt i Finnskogen, nämligen en syrenbuske. Titta gärna in i den gamla säterstugan och skriv ditt namn i gästboken som ligger framme på bordet.

Från Södra Åselbergssätern har du ungefär 13 kilometer kvar till Norra Finnskoga kyrka. Till avtaget mot Norra Åselbergssätern är det drygt en kilometer. Du ska inte svänga av till Norra Åselbergssätern men det kan vara bra att känna till att det från Norra Åselbergssätern är ungefär en kilometer till bilväg.

Du ska nu fortsätta till Granberget, Värmlands högsta punkt. Granberget ligger 701 meter över havet. Här finns ett utkikstorn som den modiga kan klättra upp i. Den som är höjdrädd kan istället leta efter vargspår på marken. Det händer att man hittar fotavtryck efter varg på mossarna omkring Granberget.

Från Granberget sträcker sig Övre Älvdals-Äventyret och Nordvärmlandleden över några sankmarker. Här blir man blöt och lerig om fötterna. Utsikten som du kan njuta av medan du korsar några av mossarna ger dig dock annat att tänka på. När du kommer ner till Kvarnsjön har du ungefär åtta kilometer kvar till Höljes. Här finns ett vindskydd och en eldstad.

När du vandrar vidare från Kvarnsjön ska du vara uppmärksam på stigdelningen som finns på mossen. Du ska inte följa skoterleden ut på mossen. Istället ska du svänga av till vänster där vandringsleden går. Efter Kvarsjön får du bitvis gå i vacker, gammal skog. Här kan du ibland behöva kliva över stockar/fallna träd (vindfällen). Ett mycket lättvandrat avsnitt utgörs av en grusväg. När leden svänger av till höger, från grusvägen, har du inte långt kvar. Den näst sista kilometer innehåller dock ett par utmaning. Här kan det nämligen vara mycket svårt att hitta ledmarkering och skyltar. Du befinner dig dock alldeles i närheten av bebyggelse så det finns ingen anledning till panik.

Den första utmaningen kommer när du står på vad som tidigare har varit ett hygge, i uppväxt barrskog och sly. Här känns det som om ledmarkeringarna plötsligt har tagit slut. Det har de inte gjort. Håll till vänster, cirka 45 grader, från det som lätt uppfattas som den sista ledmarkeringen så hittar du nästa stolpe. Röda plastband markerar vanligtvis vägen.
Den andra utmaningen utgörs av ett kort parti på en grusväg. När du kommer ut på grusvägen ska du endast gå en liten bit på grusvägen, åt vänster. Sedan ska du på nytt gå in i skogen, till höger. Det sitter en skylt här som anger vägen men den är mycket lätt att missa eftersom skylten döljs av sly. Vem som har rätt att ta ner sly här är oklart.

De sista kilometerna av Övre Älvdals-Äventyret vållar dock inga bekymmer. Då följer du nämligen en mindre väg och därefter den asfalterade vägen genom Höljes. Ett hundratal meter efter bron över Klarälven kommer du fram till Norra Finnskoga kyrka. Här går den som vandrar Övre Älvdals-Äventyret i mål.