Valsedlar
Foto: IKON

Resultat av kyrkovalet 2021

Nyhet Publicerad Ändrad

Natten mot måndag när den preliminära rösträkningen av kyrkovalet 2021 var klar visade den att:
– Vänstern i Svenska kyrkan utökar sina mandat i stiftsfullmäktige i Härnösands stift, och tar även plats som en ny grupp i många församlingar i stiftet.
– Öppen kyrka för alla tar plats i stiftsfullmäktige för första gången och Fria liberaler i Svenska kyrkan förlorar sin plats.
– Socialdemokraterna minskar något i stiftsfullmäktige jämfört med förra valet, men är alltjämt den klart största gruppen där, följt av Centerpartiet och Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK).
– Från Härnösands stift till kyrkomötet skickar väljarna fem ledamöter från Socialdemokraterna, två ledamöter från Centerpartiet, två ledamöter från Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan och en ledamot från Vänstern i Svenska kyrkan.

Valdeltagandet landar runt 17 procent, lika för valet till stiftsfullmäktige och kyrkomötet, och något lägre än förra valet. Lokalt hade Torps församling och Frösö, Sunne och Norderö församling det högsta valdeltagandet med 21,5 respektive 20,6 procent röstande.

I måndags transporterades alla röster från vallokalerna till stiftskansliet i Härnösand för slutlig rösträkning. Om ungefär tre veckor kan slutresultatet väntas och då har också alla personröster räknats.

Röstfördelning kyrkofullmäktige Örnsköldsviks södra pastorat

Arbetarepartiet - Socialdemokraterna (s)
42,67 %
1371 röster