Ska man acceptera att behöva leva ensam för all framtid??

FRÅGA

Hur ska man hantera att alla killar man dejtat och har haft relationer med lämnat en pga ens kroniska sjukdom? Ska man acceptera att behöva leva ensam för all framtid?? Hur hanterar man att man inte orkar ta in en ny människa i sitt liv efter alla svek? Hur kan man göra för att kunna lita på människor igen?

Sofie

FAMILJERÅDGIVARNA SVARAR

Hej Sofie!

Det är ofta lätt att söka felen hos sig själv när man blir lämnad eller sviken. Många frågar sig: ”Varför dras jag alltid till fel sorts partner?”

Vi har alla något som kallas anknytningsmönster, vilket kan innebära att man försöker läka gamla sår genom att upprepa samma mönster i sina relationer. Detta är sällan konstruktivt. När det visar sig att de du dras till upplever sjukdomen som ett hinder så stort att det inte går att överbrygga, när förälskelsen inte övergår till långvarig kärlek, kan det vara just ett sådant mönster. Kan du se något mönster bland killarna du valt? Vilka egenskaper har de personer som är dina vänner? Kan det vara till hjälp när du söker ny partner? För naturligtvis ska du inte behöva leva ensam.

Ett svek leder till en krisreaktion som man behöver ta sig igenom. Det kan ta tid. Blir krisreaktionen för långdragen eller alltför smärtsam är det klokt att söka hjälp. Att våga lita på andra och hitta tillbaka till tilliten är också en lång process. När du träffar en ny partner kan du bli rädd att ge dig hän pga tidigare svek. Då är det bra om du är öppen och pratar med den andra så att inte ditt beteende blir att du stöter bort istället för att knyta an.

Familjerådgivarna

Fråga familjerådgivarna om relationer!

Svenska kyrkans familjerådgivare Mats Ekerbring, Jeanette Vogt och Anna Kling svarar på dina frågor om relationer.

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning i Örebro erbjuder samtalsbehandling med familjer, par och enskilda med fokus på relationer.

Medlem? Så här välkomnar du människor in i värmen varje dag!

Svenska kyrkan i Örebro rymmer ett rikt och omväxlande gudstjänstliv, 15 kyrkor eller kapell, över 30 körer, ett stort konsertutbud – men också ett omfattande socialt arbete, för alla åldrar. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning

Telefon: 019-15 45 45 (För samtalsbokning).

(Vid övriga frågor),E-post: orebro.individ-familjeradgivning@svenskakyrkan.se

Storgatan 27 B