Foto: Ove Lundkvist /Ulla-Carin Ekblom

Guide: Stilla veckan – dag för dag

Nyhet Publicerad Ändrad

Stilla veckan, eller passionsveckan som den också kallas, inleds med palmsöndag och avslutas på påskafton. Men vad betyder de olika dagarna och vad händer i kyrkan? Kyrkvaktmästaren Lena-Marie Keber guidar dig genom påskens drama.

Palmsöndag, dymmelonsdag och skärtorsdag – vad menas med det? Och varför är kyrkan nedsläckt i början av en påsknattsmässa? Lena-Marie Keber, vaktmästare i Olaus Petri kyrka på norr i Örebro, reder ut begreppen.

Palmsöndag:

– Palmsöndagen är en glädjens dag som firas till minne av Jesus intåg i Jerusalem, dagen då han red in på en åsna och togs emot av folket som jublade, viftade med palmblad och sjöng Hosianna. I vissa kyrkor, som i Olaus Petri kyrka där jag jobbar, får du en palmkvist i handen. Inför den här dagen klär vi också processionskorset (det kors som bärs fram till altaret i början av gudstjänsten) i palmblad. I Olaus Petri kyrka ställer vi tre stora träkors i högkoret, som en symbol för det allvar som väntar.

Dymmelonsdag:

– Ordet kommer från den skandinaviska traditionen att byta ut metallkläppen i kyrkklockorna mot en trästav eller "dymmel" för att dämpa ljudet. Det var en markering att långfredagen var i antågande. Nu för tiden byts inte kläppen men vi kyrkvaktmästare har andra knep. Jag och min kollega klättrar upp i tornet och fäster stora frottéhanddukar runt kläppen i en av kyrkklockorna. Det ger ett dovare, tystare ljud vid klockringningen. Lyssna lite extra, visst hör du skillnad?

Film: Följ med upp i kyrktornet! Här kan du se när kyrkvaktmästaren Erik Backman ”dymlar” en av klockorna i Olaus Petri kyrka.

Silver på skärtorsdag, mässing under fastan. Kyrkvaktmästaren Lena-Marie Keber inreder kyrkan utifrån påskens drama – dag för dag. Foto: Cecilia Andersson

Skärtorsdag:

– Torsdagen före påsk firar kyrkan att Jesus för sista gången åt tillsammans med sina lärjungar, det är den allra första nattvarden. Därför är skärtorsdagsmässan, trots att det är inledningen till långfredagen, en gudstjänst med glädje och fest. När fastan startar på askonsdagen byter vi ut kyrksilvret mot mässing – men nu på skärtorsdagen är silvret tillbaka! Kyrkan är till en början smyckad och upplyst, men mot slutet av mässan dukar vi av ljus, blommor och dukar från altaret och här i Olaus Petri kyrka släcks alla ljus successivt tills kyrkan blir mörk. Vi går in i en allvarlig, smärtsam tid. Under skärtorsdagsnatten grips Jesus av romerska soldater. Han har blivit förrådd för 30 silvermynt.

Långfredag:

– De romerska soldaterna för Jesus till förhör hos Pontius Pilatus där han döms till döden, anklagad för att ha kallat sig ”judarnas kung”. Jesus får själv bära sitt kors till Golgota där han korsfästs och dör. I kyrkan är det avskalat och stilla. Kyrkklockorna ringer inte och du hör inga instrument i gudstjänsten. Vid altaret står fem röda rosor som symboliserar Jesu fem sår (i händerna, fötterna och i sidan). Här i Olaus Petri kyrka kan du följa berättelsen i tre olika gudstjänster som avslutas med en kvällsgudstjänst vi kallar ”Jesu gravläggning”. Kyrkan är fortfarande nedsläckt på långfredagen, vi tänder inga elektriska eller levande ljus.

Påskafton och påskdagen

– Allt är stilla. Jesus ligger i graven och lärjungarna gömmer sig. När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är hans kropp inte där. Jesus har uppstått från döden och genom att han dog får människorna nu evigt liv. Lidandet byts ut till triumferande jubel. Påsknattsmässan startar i en mörk kyrka men vi tänder det stora påskljuset och under gudstjänsten får du som sitter i kyrkbänken ett eget ljus att tända. Det är häftigt att vara med när det mörka kyrkorummet övergår i ljus. Vid mässans slut har påskafton övergått till påskdagen – Jesus är uppstånden. Livet segrar över ondska och död, ljuset segrar alltid över mörkret.

Påsken är kyrkans största helg

Veckan efter påskdagen kallas för påskveckan, då vi firar att Jesus besegrade döden. Påsken är kyrkans största helg.

Veckan före påskveckan kallas stilla veckan eller passionsveckan. Håll utkik efter passionsgudstjänster eller passionsandakter – det är berättelser om vad som hände under de sista dagarna i Jesus liv. Det är också vanligt med korsvägsandakter där du får följa Jesus väg genom Jerusalem till korsfästelsen. Kallas också för "Via Dolorosa", latin för "smärtans väg".

Påsken infaller på olika datum, men alltid mellan den 22 mars och 25 april. Påskdagen infaller i relation till vårdagjämningen: påskdagen är alltid den första söndagen efter den första fullmånen efter vårdagjämningen. 2022 infaller påskdagen den 17 april.

En barnhand håller en glaskula som föreställer en jordglob.

Fastan: Så försöker vi göra världen lite bättre tillsammans

Fastan är tiden då vi omprövar, ifrågasätter och tar lite extra ansvar för orättvisorna i världen. I år börjar fastan onsdag 14 februari och avslutas på påskafton den 30 mars. Här hittar du inspiration och idéer på hur du kan vara med och göra världen lite bättre tillsammans med oss i Svenska kyrkan Örebro pastorat.