Foto: Jenny Holmberg

Nomineringsgrupper

Nyhet Publicerad

Här kan du läsa om de kyrkopolitiska nomineringsgrupperna som finns i Örebro pastorat och se hur mandaten i kyrkofullmäktige är fördelade mellan de olika grupperna.

Mandatfördelning 2022-2025

Arbetarepartiet - Socialdemokraterna. 16 mandat.
Ordinarie ledamöter: Timmy Leijen, Ellen Leijen, Marianne Thor, Olof Björk, Tommy Ahlberg, Jenny Thor, Marie Georgson, Alexander Berggren, Pia Rehnberg, Robert Mörk, Eva-Lena Jansson, Daniel Ekblad, Lena Ryö, Jakob Brönnum, Barbro Andersson, Viktor Tullgren.
Ersättare: Elona Malm, Jan-Eric Norman, Carola Johansson, Jan Hermansson, Kerstin Persson, Krister Palm, Annette Jansson, Gunnar Lidén.

Frimodig kyrka. 2 mandat
Ordinarie ledamöter: Karin Hermansson, Gjohn-Marko Berisha.
Ersättare: Helge Rooth, Sika Touyabah.

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan. 15 mandat
Ordinarie ledamöter: Josefine Carlsén, Hans Fredlund, Gabriel Sjölin, Karin Forsling, Marianne Sindmark, Torkel Fred, Karin Helmker, Ingmar Näslund, Margareta Grape, Leif Hjalmarsson, Kristina Lindfors, Curt Gustavsson, Lovisa Ekestubbe, Elisabeth Lindsta, Linus Öholm.
Ersättare: Addiswa Stenström, Johan Unger, Henrik Johansson, Margareta Bratt, Göran H Johansson, Ingmari Rudin Gustavsson, Lisbeth Hjalmarsson, Alazar Menghestu.

Borgerlig samverkan i Örebro pastorat. 6 mandat
Ordinarie ledamöter: Annica Zetterholm, Xerxes Åkerfeldt, Ingegerd Flock Andersson, Anders Johansson, Annette Ed Stenninger.
Ersättare: Jessika Edetun Falk, Josefin Stenninger Ollas, Mats Einestam.

Sverigedemokraterna. 3 mandat.
Ordinarie ledamöter: Helena Ståhl, Bo Ammer, Gunilla Fredriksson.
Ersättare: Boa Berg.

Vänstern i Svenska kyrkan. 4 mandat.
Ordinarie ledamöter: Liv Emanuelle Söderberg, Dina Hyvärinen, Helena Viking, Jens Frandsen.

Kyrkoval örebro pastorat

Pulsen på de sex olika nomineringsgrupperna i Örebro pastorat

Har kyrkans betydelse för samhället förstärkts under pandemin? Vilken verksamhet är du mest stolt över? Vilka effekter ser du av besparingarna som gjorts? Och hur ska vi locka medlemmarna att rösta? Den 19 september är det kyrkoval och frilansskribenten Gunnar Sundell har tagit pulsen på företrädarna för de sex nomineringsgrupper som kommer att ställa upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro pastorat.