Bilden visar Adolfsbergs kyrka i bakgrunden. I förgrunden syns en präst och ett barn som leker vid lekplatsen.
Foto: Ulla-Carin Ekblom

Örebro pastorat väljer förnybar fjärrvärme – och ska miljödiplomeras

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan har som mål att vara klimatneutral senast 2030. Därför har Örebro pastorat övergått till förnybar fjärrvärme – och ska även miljödiplomeras. "Det handlar om att ta ansvar för kommande generationer", säger kyrkorådets ordförande Timmy Leijen.

Energibesparingsprojekt, solcellsanläggning på Norra kyrkogården och ett krematorium som anslöts till fjärrvärmenätet under 2020. I stället för att ventilera bort 270 000 kWh varje år, återvinns nu krematoriets spillvärme och kommer det övriga samhället till del.

Det är bara några av de klimatinvesteringar som Örebro pastorat genomfört med målet att vara klimatneutrala senast 2030. Klimatneutralitet, eller netto noll klimatutsläpp, innebär att summan av de utsläpp som fortfarande finns kvar plus klimatkompenserande åtgärder ska vara noll.

Svenska kyrkan väljer förnybar fjärrvärme

Ytterligare ett viktigt steg på vägen togs vid årsskiftet. Då övergick pastoratet till förnybar fjärrvärme.

– Vi har under en tid fört samtal med E.ON, som är vår fjärrvärmeleverantör, om Svenska kyrkans önskemål gällande åtgärder för klimatet. E.ON föreslog förnybar fjärrvärme, vilket vi tyckte var en bra lösning, säger Timmy Leijen, kyrkorådets ordförande.

Bilden visar kyrkorådets ordförande Timmy Leijen.
"Genom att aktivt välja förnybar fjärrvärme, sänker vi våra koldioxidutsläpp och minskar vårt klimatavtryck", säger Timmy Leijen. Foto: Ulla-Carin Ekblom

Timmy Leijen framhåller att det krävs mycket energi för att värma upp kyrkorna och tillhörande lokaler.

– Under 2020 genererade pastoratets fjärrvärmeförbrukning koldioxidutsläpp på totalt 240 ton. Men från och med 1 januari 2022 är läget annorlunda. Genom att aktivt välja förnybar fjärrvärme, sänker vi våra koldioxidutsläpp och minskar vårt klimatavtryck. Vi vill ta ansvar för både skapelsen och kommande generationer – och hoppas inspirera andra att göra detsamma.

Beslut om miljödiplomering

– Därför slutar vi inte här, utan har mer på gång. Dit hör exempelvis laddstolpar för elbilar, fler solcellsanläggningar och miljödiplomering av hela pastoratet.

Miljödiplomeringen är Svenska kyrkans eget arbetssätt för pastorat och församlingar som vill utveckla och stärka sitt miljö- och hållbarhetsarbete. Den kan liknas vid en verktygslåda som på ett strukturerat och långsiktigt sätt bidrar till omställning, förändring och hållbar utveckling.

– De första stegen har redan tagits i form av en vision och policy för miljöarbetet, övergripande mål och att vi gjort en nulägesanalys av verksamheten utifrån miljö- och klimatperspektiv, säger Timmy Leijen. Nu går vi vidare med utbildning av medarbetare och förtroendevalda, och framtagande av handlingsplaner i alla församlingar och verksamheter.

Målet är att Örebro pastorat ska få miljödiplomet i maj 2023.

Kyrkorådet har beslutat om åtta nya miljömål

En gemensam färdplan för miljö- och klimatarbetet i alla församlingar och verksamheter i Örebro pastorat. Så kan man beskriva pastoratets nya miljömål, som antogs av kyrkorådet den 24 februari 2022.

En landsbygdskyrka i lummig omgivning. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Färdplan för klimatet – så arbetar Örebro pastorat med miljö och hållbar utveckling

Klimatförändringarnas effekter är kännbara redan idag. Vill du vara med och engagera dig? Här kan du läsa mer om vad Svenska kyrkan i Örebro har på gång.