Topp 5: Kyrkliga aprilskämt vi minns

Nyhet Publicerad

Hur står det till med aprilskämt i kyrkan? Vi har samlat några favoriter från åren som gått. Kolla in topplistan över några av Svenska kyrkans allra lurigaste aprilskämt!

1. Tångeråsa kyrka – Örebro läns nya nöjespark

Svenska kyrkan Örebro, 2019

Tångeråsa träkyrka i Närke – en av Sveriges få bevarade träkyrkor från medeltiden, och ett uppskattat utflyktsmål. I flera års tid har kyrkan bjudit in till sommaröppet – och nu är det dags för nästa steg, berättar församlingsherde Sonya Wallentin den 1 april 2019. Åkattraktioner som slänggungan, en katapult vid namn ”Kyrkstöten” och en mindre flumride som Sonya Wallentin vill kalla ”Syndafloden”.  Och kyrktornet – det kommer rivas för att ge plats åt en kundparkering.

2. Bibelen på skånska

Svenska kyrkan Lunds stift, 2019

Bibel på skånska? Klart det behövs! Lunds stift meddelade 1 april 2019 att efter lång tids arbete ges den äntligen ut, världens första Bibel översatt till skånska: BIBELEN!

3. Biskopsvapnet projiceras på kyrktornet

Svenska kyrkan Strängnäs stift, 2016

”Likt en Batman-projicering kan du från och med ikväll se biskopens vapen i storformat på tornet till Strängnäs domkyrka. När biskop Johan Dalman lyser upp tornet med sitt vapen betyder det samling vid Katedralen.”

Biskop Johan Dalman hittade alltså ett nytt sätt att inbjuda fler att ”Följa med och se” – vilket också är hans valspråk – och gick ut med nyheten den 1 april 2016.

4. Sofia församlings avlatsbrev – teckna en provperiod för 495 kr (swish går bra)

Svenska kyrkan Sofia församling, 2017

”Det är dags för en comeback för avlatsbreven! Det ska vara enkelt att säga nej till onödigt lidande och nu kan vi lova syndernas förlåtelse i ett paket, bra va?” Johanna Öhman, kyrkoherde i Sofia församling berättar om de mycket förmånliga familjepriserna för avlatsbrev.

5. Inget mera kyrkkaffe

Svenska kyrkan, 2019

”Hör du till dem som förknippar gudstjänst med kyrkkaffe? Nu är det slut med det. Från och med idag kommer kaffedrickandet i Svenska kyrkan att fasas ut”. Anledningen? Jo, meddelar Svenska kyrkan: ”I en kvalitativ undersökning där Svenska kyrkan intervjuat 401 präster och diakoner visar sig att 20 procent av arbetstiden går åt till att dricka kaffe.”

Bubblare: Följ med och te, le och ge

Svenska kyrkan Strängnäs stift, 2017

”Biskopen i Strängnäs stift fortsätter att använda sitt valspråk, Följ med och se, under året. Förutom en bok har han nu också tagit fram tre profilprodukter: En te-mugg, en spargris och ett lypsyl”.

Se också

Kolla in ungdomskörens hoppfulla hälsning

Hör körens hälsning om hopp och frid till alla som just nu går hemma och känner oro, ensamhet eller tristess. Filmen med ungdomskören OPQ spelades in i Olaus Petri kyrka måndagen den 23 mars.

Samtal och stöd

Här hittar du information om olika former av samtal och stöd som finns inom Svenska kyrkan i Örebro. Du är alltid välkommen att kontakta en präst eller diakon i din församling.

Medlem? Så här välkomnar du människor in i värmen varje dag!

Svenska kyrkan i Örebro rymmer ett rikt och omväxlande gudstjänstliv, 15 kyrkor eller kapell, över 30 körer, ett stort konsertutbud – men också ett omfattande socialt arbete, för alla åldrar. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.