Bilden visar citypräst Sara Nässelqvist och Frida Abrahamsson som är lagkapten för KIF Örebro DFF. De sitter på läktaren på Behrn Arena.
Foto: Jenny Holmberg

Svenska kyrkan och KIF Örebro DFF förnyar samarbetet: ”Vi vill göra mer ihop”

Nyhet Publicerad Ändrad

En citypräst, en lagkapten – och ett besked på internationella kvinnodagen den 8 mars: Svenska kyrkan i Örebro och KIF Örebro DFF fortsätter det samarbete som pågått sedan hösten 2018.

– Vi kan inte blunda inför mäns och kvinnors skilda villkor. Snittlönen för spelarna i OBOS Damallsvenskan ligger på cirka 14 000 kronor i månaden, medan herrallsvenskans är cirka 93 000 kronor, säger citypräst Sara Nässelqvist. Medan herrarna kan ägna sig helt och fullt åt fotbollen, behöver damerna hitta andra jobb och inkomster vid sidan av. Det påverkar damspelarnas förutsättningar för återhämtning och därmed ökar också risken för skador.

Svenska kyrkan i Örebro och KIF Örebro har mycket gemensamt, tycker hon:

– Båda står tydligt upp för alla människors lika värde och har ett djupt engagemang i den frågan. Svenska kyrkan och KIF Örebro har samarbetat runt flera projekt där vi jobbat sida vid sida – till exempel vår julinsamling för flickors rättigheter och en insamling till Panzisjukhuset, där fredspristagaren Denis Mukwege räddar kvinnor och barn som utsatts för sexuellt krigsrelaterat våld.

– Vi har uträttat mycket tillsammans och vill göra ännu mer. Kampen går vidare, både på planen och utanför.

”Gjorde stort intryck på laget”

Samarbetet startade hösten 2018, när KIF Örebros ekonomi var riktigt pressad. Parallellt med detta, kämpade laget för fullt med att försöka ta sig tillbaka till OBOS Damallsvenskan.

– Svenska kyrkan gick in som partner innan det ens stod klart att vi säkrat avancemanget till OBOS Damallsvenskan. Det gjorde stort intryck på laget att de visade hur mycket de trodde på oss i en pressad tid, när vi behövde stödet som mest, säger KIF Örebros lagkapten Frida Abrahamsson, som anser att den laganda som KIF Örebro har, är exceptionell.

– Vi är bra på att ta hand om varandra i KIF Örebro. På och utanför planen, vi hittar på mycket ihop och kämpar för varandra. Med partners som Svenska kyrkan i ryggen får vi extra energi.

Att KIF Örebro DFF står för mer än fotboll och aktivt engagerar sig i omvärlden är jätteviktigt, poängterar hon:

– Vi har flera engagemang inom integration, rörelsefrämjande och förebildsbyggande. Vi gör alla vad vi kan, och gärna ihop med Svenska kyrkan. Där finns det flera goda exempel att blicka tillbaka på under våra samarbetsår.

Nyfiken? Kolla in två filmer där KIF Örebro DFF och Svenska kyrkan agerar tillsammans!

KIF-spelarna Danielle Rice och Kayla Braffet tar ställning för kvinnor som utsatts för krigsrelaterat sexuellt våld och Svenska kyrkans insamling till Panzisjukhuset.

Sara Lilja Vidlund och Emma Östlund deltar i Act Svenska kyrkans stora julinsamling för flickors rättigheter världen över.