Fråga 6: Vad skiljer din grupp från de övriga?

Nyhet Publicerad Ändrad

"Vad anser du är den största skillnaden mellan din nomineringsgrupp och övriga nomineringsgrupper här idag?"

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Den sjätte frågan kommer från signaturen ”Fnulin”:

Så här svarar nomineringsgrupperna:

ARBETAREPARTIET SOCIALDEMOKRATERNA

”Tycker att vi har ett tydligt valmanifest där vi tagit tydlig ställning till viktiga saker hur vi som kyrka vill att den ska gestaltas och vara. Allt från mänskliga rättigheter, omsorg om våra mest utsatta medmänniskor genom en tydlig diakonalt. Driver frågan om att barn och ungdomsarbete ska vara avgiftsfritt. Vilket vi inte kan se i flertalet av valprogrammen från de andra inte ta ställning till dessa frågor.”

BORGERLIG SAMVERKAN I ÖREBRO PASTORAT

”Vi arbetar för allas lika rätt och värde. Jesus gjorde ingen skillnad. Det gör inte heller vi. Alla grupper vill ju kyrkans bästa för människor och vi vill samarbeta för att stärka individen. Borgerlig samverkan värnar om församlingsbornas inflytande. Den ekonomiska förvaltningen är viktig för att kyrkan ska kunna finnas för mycket lång tid fram. Vi värnar om det kulturhistoriska värdet att det ska bestå. Därför arbetar vi för att staten ska bibehålla de medel som de årligen avsätter för bevarandet. Borgerlig samverkan är en nomineringsgrupp som grundar sitt engagemang på en kristen grundsyn och borgerliga värderingar. Våra ledord är tro, engagemang och ansvar. Vi vill värna individens friheter, men samtidigt ge uttryck för varje människas ansvar för skapelsen och vår gemensamhet.”

FRIMODIG KYRKA

”Frimodig kyrka har en medvetenhet om att Svenska kyrkan befinner sig i en politiskt framkallad kris samtidigt som vi ser att problemens lösning finns i Jesus. Vi ser också att verksamheter har stängt ner i en tid av pandemi, psykisk ohälsa, klimatkris och ökad polarisering. Frimodig kyrka delar den världsvida kyrkans syn på Guds ord genom Bibeln som har hållit tron levande i över 2000 år. Därför ser vi att lösningen på problemet med sjunkande medlemsantal är att ge hopp till de människor som omges av våldsamma gäng, lider av psykisk ohälsa, som förnedras i skolan eller på arbetet, som själva eller har anhöriga som har drabbats av pandemin och till dem som flyr från förtryck till nåd och rättfärdighet. Diakoni och mission ska finnas där behoven är störst och inte där de flesta kyrkotillhöriga bor.”

PARTIPOLITISKT OBUNDNA I SVENSKA KYRKAN (POSK)

”De tre frågor som gör att vi skiljer oss från övriga nomineringsgrupper är:
1. En fri kyrka. Frihet från partipolitiskt inflytande i kyrkovalen.
2. Extra satsningar på utsatta områden. Införande av en pastoratsövergripande insats för utsatta områden, likt universitets- eller city-kyrkan.
3. För samkönade vigslar. Kyrkan ska respektera människors ömsesidiga kärlek oavsett man har samma eller olika kön.”

SVERIGEDEMOKRATERNA

”De starka skillnaderna kopplat till ideologiska värderingar är vad som skiljer oss i sak. Skillnaden mellan de liberala krafternas snabba och ständiga förändringsbenägenhet och oss som konservativa. Vi som värnar traditionen och den grund vi står på, vi som i dagligt tal ”skyndar långsamt” för att säkerställa att de eventuella förändringar vi faktiskt gör, är och blir rätt och riktigt när förändringen väl införs. I en tid då föräldrars benägenhet att döpa sina barn minskar, där medlemstappet blir allt större, vill vi återskapa kyrkans identitet, såsom vi tror att medborgarna känner igen den och vill uppleva den. I vår kyrka är det Gud, Jesus och den Helige Ande som råder.”

VÄNSTERN I SVENSKA KYRKAN (ViSK)

”ViSK har ett befrielseteologiskt perspektiv som vägleder oss i alla frågor. Vi vill verka i världen och utvidga Guds Rike. Detta utgår från solidaritet med de fattiggjorda och förtryckta att det är från deras perspektiv som det avgörs om något är sant, genom att se om det i praktiken är verksamt för befrielse. Evangeliet gavs till dem en gång så för att förstå vad befrielsens budskap innebär för oss idag behöver vi analytiska verktyg för att förstå vem som är förtryckt och därefter behöver vi lyssna på och lära oss av de mest marginaliserade. ViSK tror på radikal kärlek som ger kraft till omvändelse och samhällsförändring. Vi är inte fria förrän alla är fria.”

Bilden visar en griffeltavla med ett stort frågetecken på.

Väljarnas frågor och de förtroendevaldas svar inför kyrkovalet

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Här kan du läsa alla frågor och svar som kommit in!

Kyrkoval örebro pastorat

Pulsen på de sex olika nomineringsgrupperna i Örebro pastorat

Har kyrkans betydelse för samhället förstärkts under pandemin? Vilken verksamhet är du mest stolt över? Vilka effekter ser du av besparingarna som gjorts? Och hur ska vi locka medlemmarna att rösta? Den 19 september är det kyrkoval och frilansskribenten Gunnar Sundell har tagit pulsen på företrädarna för de sex nomineringsgrupper som kommer att ställa upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro pastorat.

Kyrkoval och valnämnd

Vid kyrkoval får Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Vid valet 2021 slog valdeltagandet i Örebro pastorat nytt rekord och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017.