Fråga 3: Ska alla präster viga samkönade par?

"Vad tycker ni om att alla präster ska viga samkönade par?"

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Den tredje frågan kommer från signaturen ”Ellen”:

Vad tycker ni om att alla präster ska viga samkönade par?

Så här svarar nomineringsgrupperna:

ARBETAREPARTIET SOCIALDEMOKRATERNA

”För vår nomineringsgrupp är det ingen tvekan på svaret på denna fråga. Vi tycker att alla människor oavsett kön ska få vigas i vår kyrka. Att det är varje prästs uppgift att viga oavsett kön borde vara en självklarhet. För oss borde detta vara en icke fråga! En levande och kärleksfull kyrka gör inte skillnad på människor utifrån sexuell eller köns identitet!”

BORGERLIG SAMVERKAN I ÖREBRO PASTORAT

”Generellt sett så anser vi att de borde det. Men det finns inget som tvingar prästerna. Det blir alltså en samvetsfråga, upp till prästerna själva att avgöra. Vi är för att alla anställda och förtroendevalda ska genomgå en HBTQS-certifiering. Den var sagt att det skulle vara klart, här i pastoratet, redan i år. Men sedan kom pandemin och satte stopp för genomförandet. Det ska inte genomföras digitalt och restriktioner gjorde att det inte gick att genomföra. Nu är vår förhoppning att det kan påbörjas snarast och vara genomfört under 2022.”

FRIMODIG KYRKA

”Vi vill inte att kyrkan inför yrkesförbud för präster som bekänner en klassisk kristen tro. Det är att ta ifrån en stor del av kyrkans medlemmar de själavårdare som man delar denna tro med. Det drivs allt hårdare krav på detta från olika grupperingar. Hur uppnår vi enhet i Kristus i stället för polarisering? Jesus är tydlig med att äktenskapet är till för en man och en kvinna som vill ta ansvar för en livslång relation med varandra. Svenska kyrkan är inte en del av staten och bör därför inte ägna sig åt myndighetsutövning. Därmed vill Frimodig kyrka att Svenska kyrkan lämnar ifrån sig vigselrätten. Med nuvarande prästvigningslöften och arbetsrätt lär man inte kunna ”avkraga” eller avskeda präster som har samma tro som delas av den världsvida kyrkan. Det skulle därför ta väldigt lång tid att driva igenom kravet på att alla präster ska viga samkönade par enbart genom naturlig avgång.”

PARTIPOLITISKT OBUNDNA I SVENSKA KYRKAN (POSK)

”Det är i dag en rättighet och självklarhet för samkönade par att vigas i Svenska kyrkan. Detta är viktigt för POSK och något vi värnar om. Denna skyldighet ligger på Svenska kyrkan och församlingen, med kyrkoherden som ansvarig. Ansvaret ligger alltså inte på de enskilda prästerna.”

SVERIGEDEMOKRATERNA

”Det finns inget egenvärde i att tvinga en präst att förrätta en kyrklig handling mot dennes vilja. Därför värnar Sverigedemokraterna väjningsrätten, då det för oss är en självklarhet att prästerna som verkar inom Svenska kyrkan ska slippa diskrimineras på grund av sina religiösa värderingar."

VÄNSTERN I SVENSKA KYRKAN (ViSK)

”Samvetsklausulen för präster, vilken medför den så kallade väjningsrätten inför vigsel av samkönade par, bör omgående tas bort. Varken Svenska Kyrkan som helhet eller dess ämbetsbärare ska diskriminera på några som helst diskrimineringsgrunder. ”

Tidigare ställda webbfrågor med svar från nomineringsgrupperna

Fråga 8: Vad kan kyrkan göra för klimatet?

Publicerad:

”Klimatförändringarna eskalerar enligt den nya IPCC rapporten och vi behöver göra mer och snabbare. Vad kan kyrkan göra mer än det som redan pågår och som ger ett reellt bidrag till att minska fossila utsläpp? Och hur kan det bli verklighet?"

Fråga 7: Hur får vi bra chefer?

Publicerad:

"Jag har tidigare arbetat inom ett annat stift som administratör. Hur säkerställer ni att en församlingsherde eller kyrkoherde är en bra chef och inte bara en bra teolog?"

Fråga 6: Vad skiljer din grupp från de övriga?

Publicerad:

"Vad anser du är den största skillnaden mellan din nomineringsgrupp och övriga nomineringsgrupper här idag?"

Fråga 5: Hur jobbar Örebro pastorat för klimatet?

Publicerad:

"På Svenska kyrkans nationella sidor kan man läsa om ambitiösa klimatmål. Hur tänker ni lokalt? Vad kan göras inom Örebro pastorat?"

Fråga 4: Vilka frågor är viktiga för din nomineringsgrupp?

Publicerad:

"Vilka frågor är viktiga för din nomineringsgrupp?"

Bilden visar en griffeltavla med ett stort frågetecken på.

Väljarnas frågor och de förtroendevaldas svar inför kyrkovalet

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Här kan du läsa alla frågor och svar som kommit in!

Kyrkoval örebro pastorat

Pulsen på de sex olika nomineringsgrupperna i Örebro pastorat

Har kyrkans betydelse för samhället förstärkts under pandemin? Vilken verksamhet är du mest stolt över? Vilka effekter ser du av besparingarna som gjorts? Och hur ska vi locka medlemmarna att rösta? Den 19 september är det kyrkoval och frilansskribenten Gunnar Sundell har tagit pulsen på företrädarna för de sex nomineringsgrupper som kommer att ställa upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro pastorat.

Kyrkoval och valnämnd

Vid kyrkoval får Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Vid valet 2021 slog valdeltagandet i Örebro pastorat nytt rekord och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017.