Fråga 19: Vad är er syn på kvinnliga präster?

Vad är er syn på kvinnliga präster?

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Den nittonde frågan till nomineringsgrupperna kommer från signaturen ”David”.

”Vad är er syn på kvinnliga präster?”

Så här svarar nomineringsgrupperna:

ARBETAREPARTIET SOCIALDEMOKRATERNA

”Alla oavsett kön ska vara välkomnad att vara präst om en klarar prästexamen. Alla präster ska arbeta och samverka med varandra i alla arbetsuppgifter som ingår i rollen som präst.”

BORGERLIG SAMVERKAN I ÖREBRO PASTORAT

”Kvinnliga eller manliga präster, det spelar ingen som helst roll vilket genus en präst har. Prästen är en förkunnare av ordet. Därför är det viktigare att en präst kan vara människa samtidigt som prästen förkunnar ordet. Då kan prästen också förstå det mänskliga och samtidigt det gudomliga.”

FRIMODIG KYRKA

”Frimodig kyrka har flera kvinnliga präster som är medlemmar. Det som skiljer vårt synsätt från det politiska kampperspektivet är hur människor med olika uppfattning kan finna enheten i Kristus och leva sida vid sida. Olikheterna beror inte på att någon har en unken och förkastlig kvinnosyn eller att någon annan har en felaktig bibelsyn. Paulus uppmanar oss att vara goda mot varandra och ha fördrag med varandra och Luther utlägger 8e budet som att vi bland annat ska tänka och tala väl om vår nästa och tyda allt till det bästa (Lilla katekesen).”

PARTIPOLITISKT OBUNDNA I SVENSKA KYRKAN (POSK)

”Prästämbetet är inte beroende av kön. En präst är en präst! Enligt den teologiska tolkning POSK står bakom finns inga hållbara teologiska belägg för att ett specifikt kön ska vara en förutsättning för prästämbetet. Det är i första hand av tradition kyrkan tidigare enbart haft manliga präster. POSK är för en levande kyrka, i tiden.”

SVERIGEDEMOKRATERNA

”En persons könstillhörighet skall inte vara en väsentlig parameter i frågan om personen skall få vigas till präst i Svenska kyrkan eller ej. Kvinnor och män skall givetvis ha samma förutsättningar att söka sig till prästämbetet.”

VÄNSTERN I SVENSKA KYRKAN (ViSK)

”Kvinnliga präster är en självklar och omistlig del av Svenska Kyrkan! Möjligheten att möta ämbetsbärare med olika sätt att uppleva, förstå och göra kön är viktigt för att alla ska vara representerade och känna tillhörighet. ViSK vill ha fullt deltagande för HBTQI-personer på alla nivåer i Svenska Kyrkan och vill följaktligen också se ickebinära präster som inte är ensidigt kvinnor eller män, utan något mellan eller bortom de binära könen, en kombination av något eller allt detta eller inte alls definierar sig ifråga om kön.”

Bilden visar en griffeltavla med ett stort frågetecken på.

Väljarnas frågor och de förtroendevaldas svar inför kyrkovalet

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Här kan du läsa alla frågor och svar som kommit in!

Kyrkoval örebro pastorat

Pulsen på de sex olika nomineringsgrupperna i Örebro pastorat

Har kyrkans betydelse för samhället förstärkts under pandemin? Vilken verksamhet är du mest stolt över? Vilka effekter ser du av besparingarna som gjorts? Och hur ska vi locka medlemmarna att rösta? Den 19 september är det kyrkoval och frilansskribenten Gunnar Sundell har tagit pulsen på företrädarna för de sex nomineringsgrupper som kommer att ställa upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro pastorat.

Kyrkoval och valnämnd

Vid kyrkoval får Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Vid valet 2021 slog valdeltagandet i Örebro pastorat nytt rekord och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017.