Fråga 18: Uppståndelsen - hur ser din tro ut?

Nyhet Publicerad Ändrad

En av fyra präster i Svenska kyrkan tror inte på Jesu uppståndelse, enligt Kyrkans tidning, utan ser det i stället som någon slags andlig symbolism. Min fråga lyder därför: Tror du själv på en fysisk Jesu uppståndelse? Eller ser du det som en metafor? Luk 24:36-43.

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Den artonde frågan till nomineringsgrupperna kommer från signaturen ”Johan”:

”En av fyra präster i Svenska kyrkan tror inte på Jesu uppståndelse, enligt Kyrkans tidning, utan ser det i stället som någon slags andlig symbolism. Min fråga lyder därför: Tror du själv på en fysisk Jesu uppståndelse? Eller ser du det som en metafor? Luk 24:36-43?”

Så här svarar nomineringsgrupperna:

ARBETAREPARTIET SOCIALDEMOKRATERNA

”Jag har aldrig funderat på annat sätt än att Jesus återkomst är i fysiks form. Har dock funderat mycket på just uppståndelsen och livet efter det. Det är stora frågor och mitt förstånd och förmåga att förstå är liten. Men tröstar mig med att Jesu återkomst och livet efter detta blir på ett bra sätt som jag kanske inte riktigt kan eller ska ha koll på! Men ska ta med mig frågan och fundera med medmänniskor runt mig!”

BORGERLIG SAMVERKAN I ÖREBRO PASTORAT

”Personligen ser vi det som en metafor. I bibeln finns många liknelser som Jesus berättade om. Han gjorde så för att folket lättare skulle förstå mening och att det finns en som är större, nämligen Gud själv. Men om det blir verklighet så skulle jag bli otroligt lycklig.”

FRIMODIG KYRKA

”Oavsett vilken trosbekännelse vi stämmer in i under Gudstjänsten, så inser även jag att detta inte bara är tomma ord. Bekännelserna har kommit till därför att människor genom historien haft en otrolig förmåga att vrida till de mest självklara begrepp i Skriften. Trots att budskapet om rättfärdighet genom tron går som en röd tråd från gamla testamentet till reformationen och kyrkans bekännelseskrifter finns det de som gör samma misstag som lärjungen Thomas. Tydligare än så kan det inte bli. Det blir problematiskt att förklara vad rättfärdighet är, utifrån Bibelns ord om kärlek, barmhärtighet, nåd och förlåtelse, så att nya skaror kan bli omvända och komma till tro, om man själv inte tror.”

PARTIPOLITISKT OBUNDNA I SVENSKA KYRKAN (POSK)

Då svaret på denna fråga kan variera från person till person får jag, Gabriel Sjölin (ordförande i POSK Örebro), svara utifrån min personliga övertygelse: Jag tror på Jesu fysiska uppståndelse. Här vill jag passa på att lägga in en liten kommentar angående artikeln i Kyrkans tidning (KT) (3/3 2017). I en tidigare artikel i KT (23/3 2016) rörande samma undersökning är andelen präster som tror på uppståndelsen minst 90%, när man räknat båda de instämmande/jakande alternativen i den fyra-gradiga skalan. Majoriteten av prästerna, 75,5%, har dessutom svarat det högsta instämmande/jakande alternativet, “i stort sett”.

SVERIGEDEMOKRATERNA

”Det är bekymmersamt när företrädare för Svenska kyrkan uttalar sig tvekande och tvivlande angående centrala delar av den kristna tron, såsom uppståndelsen. Präster har en position med ett starkt inflytande på församlingen, då de skall förkunna evangeliet och stärka de enskildas tro och den kristna gemenskapen. Om prästernas inte ens själva är säkra på det de förmedlar kan det definitivt så osäkerhet hos medlemmarna om huruvida det verkligen är förkunnelsen om Jesus som är det centrala i Svenska kyrkans verksamhet.”

VÄNSTERN I SVENSKA KYRKAN (ViSK)

"Utan tvivel är man inte riktigt klok, sa Tage Danielsson och så säger jag (Liv Emanuelle Söderberg). ViSK ser inte personlig tro som en förutsättning för delaktighet utan vill ha en öppen gemenskap för alla som finner församlingen och dess andliga rum vara en plats där deras själsliga liv får näring. Jag finner själv vila och styrka såväl i min barnatro som i en pånyttfödd personlig relation med den uppståndne Jesus Kristus. Jag tror. Men inte av egen kraft. I den Nicaraguanska Bondemässan sjunger vi: Tror på dig Kamrat och Broder; Kristus; Arbetare; Människa; Du som segrat över död. Med ditt oerhörda offer skapar du den nya människan som befriad reser sig. Du står upp på nytt från döden varje gång vi lyfter armen till försvar för folkets frihet från de härskandes förtryck. Ja, du finns här hela tiden på fabriken och i skolan och jag ser att fred är kamp och tro är liv och liv är Du."

Bilden visar en griffeltavla med ett stort frågetecken på.

Väljarnas frågor och de förtroendevaldas svar inför kyrkovalet

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Här kan du läsa alla frågor och svar som kommit in!

Kyrkoval örebro pastorat

Pulsen på de sex olika nomineringsgrupperna i Örebro pastorat

Har kyrkans betydelse för samhället förstärkts under pandemin? Vilken verksamhet är du mest stolt över? Vilka effekter ser du av besparingarna som gjorts? Och hur ska vi locka medlemmarna att rösta? Den 19 september är det kyrkoval och frilansskribenten Gunnar Sundell har tagit pulsen på företrädarna för de sex nomineringsgrupper som kommer att ställa upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro pastorat.

Kyrkoval och valnämnd

Vid kyrkoval får Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Vid valet 2021 slog valdeltagandet i Örebro pastorat nytt rekord och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017.