Fråga 16 Hur ska ni få in unga i församlingsråden?

Hur säkerställer ni att unga intresseras och inkluderas i församlingsråden?

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Den sextonde frågan kommer från signaturen ”Kyrkobesökare 1”:

”Hur säkerställer ni att unga intresseras och inkluderas i församlingsråden?”

Så här svarar nomineringsgrupperna:

ARBETAREPARTIET SOCIALDEMOKRATERNA

”När det blir dags för att ha nomineringsmöten till församlingsråden är det allas vår uppgift att nominera unga till att vara med. Sedan ska vi vara med och rösta fram unga människor till församlingsråden i fullmäktige. Vår nomineringsgrupp prioriterar alltid att unga som vill vara med och ta ansvar ska för möjlighet till det.”

BORGERLIG SAMVERKAN I ÖREBRO PASTORAT

”Ett sätt för de unga att visa sitt engagemang för förtroendeuppdrag är att gå med i en nomineringsgrupp. Församlingsborna är de som nominerar till församlingsråden. Valberedningen ger sedan förslag till fullmäktige, som beslutar. Valberedningen tar hänsyn till inkomna förslag för att församlingsrådet ska få representation av olika åldrar, kön, kompetens, engagemang och nomineringsgrupptillhörighet.”

FRIMODIG KYRKA

”Ett kort svar är att avskaffa församlingsråden som en del av pastoratsreformen. Nuvarande församlingsråd är inte tillräckligt lokalt förankrade för att fånga upp ungdomar som sällan tillhör någon nomineringsgrupp. Små församlingar får visserligen större andel av kyrkoavgiften men få ledamöter inklusive ungdomar i pastoratet. Det är lättare att engagera dem om inflytandet finns hos de lokala nomineringsgrupperna i stället för de rikspolitiska partistyrelserna. Vi i Frimodig kyrka tycker att så mycket som möjligt av makten över din lokala församling och kyrka ska stanna lokalt, där du finns. I Svenska kyrkan går utvecklingen nu åt andra hållet. Makt och inflytande centraliseras och flyttas allt längre bort. Resultatet har bl. a. blivit stängda kyrkor. Svenska kyrkan ska inte fungera som en företagskoncern utan den lokala församlingen ska alltid vara viktigast.”

PARTIPOLITISKT OBUNDNA I SVENSKA KYRKAN (POSK)

För POSK är ungas röst i församlingsråden viktig och det är något vi ska värna. POSK vill att barn och unga ska få växa i tro och få känna delaktighet och samhörighet med kyrkan och församlingen. Delaktighet kan skapas t.ex. genom deltagande i ungdomsverksamhet, kör eller gudstjänst. Det ska finnas utrymme för att växa och genom att ge unga det utrymmet kan intresse väckas för att påverka.
Unga självorganiseringar sig idag och skapar ungdomsorganisationer inom Svenska kyrkan. Svenska kyrkans unga och Salt- barn och unga i EFS är bra exempel på sådana. Deras roller måste stärkas för att unga ska kunna känna att de kan göra skillnad. Ett naturligt steg efter ett engagemang i t.ex. Svenska kyrkans unga i en församling kan vara att väljas in i ett församlingsråd. POSK vill att beslut rörande församlingen ska fattas så nära församlingen det går. I ett pastorat, som Örebro pastorat som har flera församlingar, finns ett församlingsråd i var församling och ett övergripande kyrkoråd. POSK vill att församlingsrådens roll ska stärkas och definieras för att göra det tydligt vad det innebär att vara medlem i ett församlingsråd och vilka beslut som ska tas där.”

SVERIGEDEMOKRATERNA

”För att ungas intresse ska kunna inkluderas behöver det finnas engagerade unga. Här finns det arbete att göra för att hålla kvar ungas intresse för ett aktivt deltagande i Svenska kyrkan även efter konfirmationen. Med aktiviteter som öppna förskolor, kyrkokörer för barn och unga, skolavslutningar i kyrkan, en tilltalande konfirmandverksamhet kan kyrkan bli en självklar del av vardagslivet under uppväxten. Det ger en god grund för fortsatt engagemang.”

VÄNSTERN I SVENSKA KYRKAN (ViSK)

”Det är en jätteviktig fråga! Kyrkan behöver ta tillvara ungas engagemang på ett sätt som gör att de känner att kyrkan tillhör dem. Kyrkans unga bör uppmuntras att föra fram sina egna kandidater och där dessa saknas bör församlingsråden ha samråd med ungdomsgrupper i alla frågor som berör dem, vilket ungdomarna naturligtvis avgör själva. ViSK tror på kulturdiakoni, att använda kulturen för att uttrycka det vi inte kan uttrycka i det vardagliga språket. Unga människor vill inte vara bara konsumenter, de vill aktivera sig och vara medskapare till kultur. Det har skaparna av de sociala plattformarna på nätet förstått. Även kyrkan behöver vara en plattform där medlemmarna är delaktiga i skapandet av innehåll.”

Bilden visar en griffeltavla med ett stort frågetecken på.

Väljarnas frågor och de förtroendevaldas svar inför kyrkovalet

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Här kan du läsa alla frågor och svar som kommit in!

Kyrkoval örebro pastorat

Pulsen på de sex olika nomineringsgrupperna i Örebro pastorat

Har kyrkans betydelse för samhället förstärkts under pandemin? Vilken verksamhet är du mest stolt över? Vilka effekter ser du av besparingarna som gjorts? Och hur ska vi locka medlemmarna att rösta? Den 19 september är det kyrkoval och frilansskribenten Gunnar Sundell har tagit pulsen på företrädarna för de sex nomineringsgrupper som kommer att ställa upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro pastorat.

Kyrkoval och valnämnd

Vid kyrkoval får Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Vid valet 2021 slog valdeltagandet i Örebro pastorat nytt rekord och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017.