Fråga 13: Ska kyrkan välkomna andra religioner?

Bör kyrkan arbeta för att vara mer välkomnande gentemot andra religioner?

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Den trettonde frågan kommer från signaturen ”JS”:

”Bör kyrkan arbeta för att vara mer välkomnande gentemot andra religioner?”

Så här svarar nomineringsgrupperna:

ARBETAREPARTIET SOCIALDEMOKRATERNA

”Vi ska som en öppen folkkyrka vara öppen för att möta andra religioner i dialog med de. Se vad vi har gemensamt och inte vad som skiljer oss åt. Att mötas över gränser är gott och motverkar mycket som är svårt och ont! Vi har mycket gott arbete som görs i vårt pastorat genom flera verksamheter bland annat på tegelbruket och uti i församlingarna, som vi tycker att båda viktigt och gott!”

BORGERLIG SAMVERKAN I ÖREBRO PASTORAT

”Kyrkan gestaltar kristendomen, och med synen att alla människor är lika värda måste vi visa respekt för varandra oberoende av trosuppfattning. Kyrkan har också uppdraget att missionera, vilket inte behöver betyda att alla ska omvändas.”

FRIMODIG KYRKA

”Till Svenska kyrkan är du alltid välkommen, vad du än tror, vem du än är och var du än kommer ifrån. I församlingen läser vi Bibeln och firar gudstjänst, vi delar glädje och sorg och hjälper fattiga, sjuka och ensamma. Vi i Frimodig kyrka arbetar för att Svenska kyrkan inte ska hymla med sitt kristna budskap utan modigt stå upp för att Jesus är vägen, sanningen och livet.”

PARTIPOLITISKT OBUNDNA I SVENSKA KYRKAN (POSK)

”I det allt mer mångkulturella och mångreligiösa samhället har Svenska kyrkan också ett ansvar att möta och föra dialog med andra trosbekännare. Svenska kyrkan har en stark tradition som brokyrka, en samlande kraft. Det ska vi fortsätta med! Dialogen har historiskt främst inneburit ekumeniska samarbeten med andra kristna samfund och kyrkor, men i takt med att andelen människor från andra religioner ökar i vår närhet blir det också tydligt att interreligiös dialog är aktuellt och viktigt. Världen behöver mer av samtal mellan religioner, inte mindre.”

SVERIGEDEMOKRATERNA

”Kyrkan skall bedriva mission bland icke-kristna och välkomna dem in i den kristna gemenskapen. Men det skall aldrig ske genom att man, som vi sett i vissa fall, velat tona ned det kristna budskapet eller kristna symboler för att blidka konkurrerande trosuppfattningar. Sverigedemokraterna vill värna en kyrka som är tydlig i sin kristna identitet, inte en kyrka som suddar ut sig själv för att vara andra till lags.”

VÄNSTERN I SVENSKA KYRKAN (ViSK)

”Sverige är idag ett mångreligiöst land. Religionen spelar en viktig roll för människors identitet oavsett ursprung. Därför är det viktigt att arbeta för en ökad tolerans och öppenhet för människors möjlighet att leva i sin religion. Svenska kyrkan är en naturlig del i dialogen med andra samfund, kyrkor och religioner. ViSK vill verka för ett fördjupat ekumeniskt arbete och för en ökad tolerans och förståelse för andra religioner genom interreligiös dialog.”

Bilden visar en griffeltavla med ett stort frågetecken på.

Väljarnas frågor och de förtroendevaldas svar inför kyrkovalet

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Här kan du läsa alla frågor och svar som kommit in!

Kyrkoval örebro pastorat

Pulsen på de sex olika nomineringsgrupperna i Örebro pastorat

Har kyrkans betydelse för samhället förstärkts under pandemin? Vilken verksamhet är du mest stolt över? Vilka effekter ser du av besparingarna som gjorts? Och hur ska vi locka medlemmarna att rösta? Den 19 september är det kyrkoval och frilansskribenten Gunnar Sundell har tagit pulsen på företrädarna för de sex nomineringsgrupper som kommer att ställa upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro pastorat.

Kyrkoval och valnämnd

Vid kyrkoval får Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Vid valet 2021 slog valdeltagandet i Örebro pastorat nytt rekord och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017.