Första hjälpen vid sorg: 3 av 4 örebroare vill bli bättre på att möta människor som sörjer

Nyhet Publicerad Ändrad

I en Sifo-undersökning från 2017 svarar sju av tio svenskar – och tre av fyra länsbor – att de vill bli bättre på att möta människor i sorg. Därför lanserar Svenska kyrkan "Första hjälpen vid sorg".

Första hjälpen vid sorg är en samling konkreta tips på sådant som medmänniskor, vänner och kollegor kan göra för den som sörjer.  Tipsen utgår från Svenska kyrkans erfarenhet av att stötta människor i sorg i olika faser i livet – och syftet är att hjälpa till i mötet med andras sorg.

– Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Sorg kan inte botas, men genom att dela den kan sorgen göras mer uthärdlig. Det ser vi inte minst i våra sorgegrupper där människor får träffa andra i samma situation, säger Anna Maria Armö, präst i Svenska kyrkan Längbro församling.

Örebroarna vill bli bättre på att möta sorg

Sifo-undersökningen bygger på 4 200 intervjuer och har gjorts på uppdrag av Svenska kyrkan. I Örebro län svarar 75% – tre av fyra tillfrågade – att de vill bli bättre på att möta människor som sörjer.

"Sorg kan inte botas, men genom att dela den kan sorgen göras mer uthärdlig", säger Anna Maria Armö, präst. Foto: Ulla-Carin Ekblom

Ladda ner: Sifo-undersökning om sorg (pptx)

Tusentals besöker kyrkogården i allhelgona

Allhelgonahelgen har blivit en av de största helgerna, då människor i alla åldrar besöker kyrkor och kyrkogårdar för att tända ljus och minnas sina nära och kära. Läs mer om allt som händer i våra kyrkor och på våra kyrkogårdar i allhelgona.

Första hjälpen-kittet är en affisch och folder som går att ladda ner på svenskakyrkan.se/forstahjalpenvidsorg.

• Anna Maria Armö, präst i Längbro församling, 019-15 46 42
  • Cecilia Andersson, kommunikatör, 019-15 45 02

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat tankar och konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Sorg, allhelgona, Moni Höglund, begravning

Sex frågor till prästen Moni Höglund om allhelgona och sorg

Vi behöver någonting konkret för att uttrycka vår sorg, saknad och tacksamhet. Kanske är det därför så många beger sig till kyrkor och kyrkogårdar för att tända ljus under allhelgonahelgen, menar prästen Moni Höglund.

Sorg

När någon nära dör – Svenska kyrkans stöd- och sorgegrupper

Att få dela tankar och känslor med andra som är i samma situation kan göra din sor­g lättare att bära. Därför har Svenska kyrkan sorgegrupper i Örebro där du som mist en anhörig får hjälp att bearbeta din sorg tillsammans med andra.