”Det finns ett ljus som aldrig slocknar”: Tro och hopp i Svenska kyrkans nya julkampanj

Nyhet Publicerad Ändrad

Det är lätt att tvivla på julens glada budskap i oroliga tider. Men det finns hopp och Svenska kyrkans dörr står alltid öppen för örebroarna, på olika sätt. ”Vi har som uppdrag att bryta ensamheten – ett viktigt arbete som möjliggörs av Svenska kyrkans medlemmar här i Örebro”, säger kyrkoherde Anders Lennartsson.

Krig och oro, tuffa ekonomiska tider. Visst är det lätt att tvivla på julens glada budskap. Men självklart finns det hopp, mitt i allt det mörka. Det finns ett ljus som aldrig slocknar.

– För mig symboliserar det löftet från Gud: Att Gud finns med oss alla dagar till tidens slut. Ljuset som aldrig slocknar är ett uttryck för Guds kärlek, vår tro – och hoppet som inte lämnat oss, säger Anders Lennartsson, präst och kyrkoherde i Örebro pastorat.

– Konkret är det också så att Svenska kyrkans medlemmar sprider hopp och ljus, genom att bidra till mycket gott för människor här i Örebro.

Anders Lennartsson är präst och kyrkoherde för Svenska kyrkan Örebro pastorat. Foto: Ulla-Carin Ekblom

Besök hos sjuka, gamla och ensamma

Dit hör besök hos gamla och ensamma, stöd till patienter och personal på USÖ och Universitetskyrkan som finns för studenter och personal vid Örebro universitet, för att bara nämna några exempel. Svenska kyrkan ger också stort ekonomiskt stöd till Örebro Stadsmission – och har ett gemensamt julfirande på julafton för att ingen, som inte själv vill, ska behöva fira jul ensam.

– Det är ett omfattande socialt arbete som grundar sig i Svenska kyrkans uppdrag att göra gott. Vi är en lyhörd och närvarande kyrka som lyssnar till nöden, kämpar för rätten och engagerar oss för att uttrycka Guds kärlek – att visa att alla människor är älskade av Gud. Det är ett viktigt arbete som möjliggörs av Svenska kyrkans medlemmar här i Örebro.

En kampanj full av tro och hopp

Hoppet är också i fokus i Svenskan kyrkan Örebro pastorats julkampanj ”Det finns ett ljus som aldrig slocknar”. Den är framtagen i samarbete med kommunikationsbyrån Kex Agency i Örebro. Illustrationen av Stortorget med ståtliga S:t Nicolai kyrka är skapad av örebroaren David Cederlöf.

Det finns ett ljus som aldrig slocknar Foto: Cathrine Gustavsson

Örebroarna möter budskapet bl.a. på upplysta utomhustavlor i december.

– Vi finns mitt i vårt samhälle, mitt i vår stad, med ett budskap om ljus och hopp. Det kan verka mörkt och tungt, men där visar Betlehemsstjärnan vägen, säger Anders Lennartsson.

Fira advent och jul med Svenska kyrkan

Gudstjänster, gemensamt julfirande, musik och lucia. Välkommen att fira advent och jul med Svenska kyrkan! Du hittar hela advent- och julprogrammet på webben.

Det finns ett ljus som aldrig slocknar. Ett uttryck för Guds kärlek, tro, hoppet som inte lämnat oss.

Medlem? Så här välkomnar du människor in i värmen varje dag!

Svenska kyrkan i Örebro rymmer ett rikt och omväxlande gudstjänstliv, 15 kyrkor eller kapell, över 30 körer, ett stort konsertutbud – men också ett omfattande socialt arbete, för alla åldrar. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.