Hur vet man att det är dags att lämna?

FRÅGA

Hej, hur vet man att det är dags att lämna? Efter ett långt förhållande och flera års känslor att det kanske är lika bra att gå skilda vägar, samtidigt som det ibland är fantastiskt. Vi har småbarn som gör det väldigt svårt att ta beslutet. Mia

FAMILJERÅDGIVARNA SVARAR

De tvivel du skriver om, börjar ofta inom en själv, när livet känns motigt och besvärligt. Kanske man resonerar med vänner som oftast håller med en. Det är dock bara tillsammans med sin partner man kan se om det finns hopp och möjlighet till förändring. Genom att lyfta din fundering med din partner så får du veta hur han ser på er relation. Som småbarnsförälder är det lätt att hamna i ”aktiebolaget familjen”. Man sköter de vardagliga sysslorna och sliter med att få ihop livspusslet. Tiden för att bara vara med varandra är ofta lågprioriterad.

Du skriver också att det ibland är fantastiskt. Vad är det som gör att du känner så? Är det för att ni har tid tillsammans, närhet, omtanke eller något helt annat? Kanske ni kan utveckla den delen i er relation ännu mer.

Det allra viktigaste är att ni diskuterar och fattar ett gemensamt beslut. Blir det för svårt så dra er inte för att söka hjälp hos familjerådgivningen. Av de par som kommer till familjerådgivningen vill 75% reparera sin relation. Om båda vill det, brukar det gå att hitta tillbaka.

Lycka till!

Familjerådgivarna

Fråga familjerådgivarna om relationer!

Svenska kyrkans familjerådgivare Mats Ekerbring, Jeanette Vogt och Anna Kling svarar på dina frågor om relationer.

Om Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning

Församlingarnas Rådgivningsbyrå drivs av Svenska kyrkan i Örebro genom Örebro pastorats åtta församlingar. Vi har psykoterapeutisk utbildning utöver vår grundutbildning och är utbildade i tros- och livsåskådningsfrågor.

Medlem? Så här välkomnar du människor in i värmen varje dag!

Svenska kyrkan i Örebro rymmer ett rikt och omväxlande gudstjänstliv, 15 kyrkor eller kapell, över 30 körer, ett stort konsertutbud – men också ett omfattande socialt arbete, för alla åldrar. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning

Telefon:
E-post: orebro.individ-familjeradgivning@svenskakyrkan.se