Går det att finna kärleken igen?

Fråga

Hej, Min fru och jag har varit gifta i 20 år (vi har tre små barn) men för några månader sedan sa hon att hon inte älskade mig längre och kanske att enda lösningen var separation. Vi gick några gånger till parterapi tillsammans. Vi känner båda att det var bra och vi fick bättre förståelse för hur vi kunde hamna här trots våra förutsättningar (vi har ju alltid haft ett harmoniskt äktenskap, mycket kommunikation och nästan inga bråk). Men nu känns det som att vi inte kommer vidare - med parterapin blev det mest att gräva i det förflutna. Min fru säger att det är mycket bättre nu men kärleken är fortfarande helt död för hennes del. Vi bor fortfarande ihop och ingen annan vet men vi vet inte vad vi ska göra. Att göra nya gemensamma saker för att "finna" varandra blir inte av - mest för att min fru inte känner för det. Det vanliga familjelivet går på men nu utan känslor. Frågan är om det bättre att separera för att lättare ge oss en chans att hitta tillbaka eller ska vi försöka fortsätta att bo ihop som en familj, även om vi inte verkar komma någonstans? Går det att finna kärleken igen och hur lång tid kan det i så fall ta (detta började för 3 månader sedan)? Finns det några grupper/forum där man kan få för att höra hur andra "hittade tillbaka" till varandra? De som lyckades? (vi står i kö till svenska kyrkans rådgivare men är lite tveksam med tanke på att vi inte kom så långt med den andra rådgivaren)
Ludvig

Familjerådgivarna svarar

Hej Ludvig, tack för din fråga. Du beskriver er relation i många positiva ordalag. Ni har levt länge tillsammans, ni har haft ett harmoniskt äktenskap och mycket kommunikation. Vi blir förstås nyfikna på vad som gjorde att din fru lyfte missnöjet för tre månader sedan. Var det något som hänt just då eller hade hon själv gått och funderat länge utan att dela detta med dig? Ni gick några gånger i parterapi vilket också hjälpte till viss del.  Vad var det ni upptäckte då? Vad tror du gör att din fru upplever att det är bättre nu? Har du frågat henne vad som är bättre?

Kanske ni avslutade terapin för snabbt för att ni kanske insåg att ni närmade er problemområden som var för svåra att beröra? Detta är ett ganska vanligt fenomen i familjerådgivning där vi som terapeuter behöver hjälpa paren att hålla i terapin ett tag till. Du skriver mycket om din frus bristande känslor men inget om hur du känner. Vi förstår dock att du helst skulle vilja att ni fortsätter tillsammans. Det viktiga blir att hitta vad det var ni tappat bort och som nu behöver lagas och förändras.

Kärlek har många sidor. I vardagen finns allt det praktiska t ex att sköta familjen vilket behöver fungera. Med små barn tar det en stor del av tiden. Där är det viktigt att se och känna delat ansvar, samt engagemang och omsorg av samma mått. Tar ni båda ansvar och gör er del av detta?

Sedan har vi attraktionen. I en lång relation kanske det alltmer kommer att handla om vänskapen och den är ju i och för sig grunden. Attraktionen behöver dock hållas vid liv även om man också behöver acceptera att det går upp och ner. Att prata om det allra, allra intimaste kan vara mycket skrämmande. Att våga släppa in varandra och att våga göra sig sårbar. Det är så lätt att man anklagar sig själv och tycker att man inte duger. Det kan föda mycket rädsla      t ex för att bli övergiven. Då blir det enklare att tystna och jobba på. Tyvärr är det ofta det som i sin tur leder till allt mindre kontakt med sina egna känslor och behov. Därmed kan kärlekskänslorna slockna och det blir stumt i relationen. Dels kan det bli så att man anklagar den andra, att den känns kall och ointresserad eller tvärt om bara vill ”ligga”. Då blir det något av en kamp och allt svårare att våga göra sig mjuk och sårbar.

Förändring tar tid och det behöver man ha tålamod med. Det behövs också en stor portion mod att börja utforska sig själv och sin relation. Men om man vill förändring så måste båda både vilja och göra ett aktivt val. Då handlar det dels om att våga prata om det svåra, att ta sig tid men också om att faktiskt göra saker tillsammans. En part kan inte göra förändringen ensam.

Hur mycket handlar det om ert samliv? Det behöver man förstås också prata om och öppna upp. Det behövs tillit så ingen behöver känna press att göra något man inte vill. Men har man inte haft samliv på länge så blir det lätt lite ”rostigt” och då kan man behöva börja mycket försiktigt och bara vara sensuella med varandra. Här behövs tydlighet.

Vi tror att ni kan få fortsatt bra hjälp av er familjerådgivare under förutsättning att ni båda är beredda till detta arbete.

Vad gäller grupper/forum så finns det säkert på nätet. Vi har dock ingen sådan överblick så att vi kan rekommendera någon.

Lycka till!

Familjerådgivarna

Fråga familjerådgivarna om relationer!

Svenska kyrkans familjerådgivare Mats Ekerbring, Jeanette Vogt och Anna Kling svarar på dina frågor om relationer.

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning i Örebro erbjuder samtalsbehandling med familjer, par och enskilda med fokus på relationer.

Bli medlem!

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan Örebro pastorat. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning

Telefon: