Ockelbo kyrka

Efter branden 1904 invigdes den nya kyrkan 23 februari 1908 av ärkebiskop J.A. Ekman.

Altarmosaiken

Ett verk av konstnärinnan Gun Setterdahl, Stockholm, och har som motiv "Ljuset i mörket", en abstrakt komposition, som visar hur Kristius - den uppståndne gyllene livsgestalten - skänker välsignelse.

Trehundratusen mosaikbitar ingår i detta imponerande arbete. Materialet är hämtat från Italien och utgörs av s.k. smalto. Kormosaiken mäter 35 kvm.

S:t Martins kapell

Helgat åt kyrkans gamla patron, det franska riddarhelgonet S:t Martin av Tours.

Detta kapell inom Ockelbo kyrkas ram är orienterat i söder- norr, med altaret mot södra långväggen.

Altaret är av murat tegel och har altarskiva av röd kalksten. I taket hänger två ljuskronor av glas från 1750 respektive 1908.

De båda fönstren i denna del av kyrkan, d.v.sv över altaret och längst bak på norra sidan, har färgat glas.

Enligt skisser av konstnärinnan Dunn Setterdahl, som utfört altarmosaiken . Det södra fönstret symboliserar "Gryning" och det norra "Mot aftonen".
Foto: Conny Nilsson

Orgel tillverkad av bonden Lars Östlin 1854
Foto: Conny Nilsson

Norra halvan av S:t Martins kapell är idag dopkapell.

Kapellet skils från långhuset genom ett galler av smidesjärn, komponerat och utfört av konstnären Allan Runefelt. I detta skrank är inkomponerade sener ur S:t Martins liv.

Till galleriet hör också ett draperi, hållet i grå färgton vilket levererats av Elsa Gullbergs ateljé, Stockholm.
Bilder av smidesgallret tagna av Conny Nilsson.

• Vid tolv års ålder kom S:t Martin till kyrkan.
  • S:t Martin Lämnar kyrkan.
  • Femton år gammal blev han enligt tidens sed uttagen till krigare.
  • Detta innebar att han måste lämna kyrkan.
  • Som riddare delade S:t Martin en gång sin mantel i två delar och gav den ena delen till en tiggare.
  • S:t Martin var en ensling och tänkare.
  • Han ses försjunken i meditation, mot ett landskap som framhäver hans ensamhet.
  • S:t Martin i samspråk med sina föräldrar, som voro hedningar.
  • S:t Martin som biskop.
  • Genom b.l.a. sin enkla klädedräkt skiljer han sig från sin ämbetsbroder.
  • S:t Martin lämnar sitt hem.
  • S:t Martin överfallen av två rövare av vilka han omvänder den ena.
  • S:t Martin möter djävulen, frestaren.
  • S:t Martin tar emot hjälpsökande människor.
  • S:t Martin uppväcker en död.