Bårtäcken och urnor

Finns att låna vid begravning eller akt med urna

På en begravning kan det se ut på lite olika sätt. Antingen har man begravning med kista eller akt med urna. I församlingen finns både urnor och bårtäcken att låna.

Bårtäcken

Ett bårttäcke är ett vävt eller broderat tygstycke som läggs över kistan i kyrkan. Fördelen med ett bårtäcke är att det ser värdigt ut utan att en påkostad kista behövs.

I församlingen finns dels ett äldre bårtäcke vävt i grönt och guld att låna vid begravning i bergavningskapellet.

Det finns också ett helt nytt, vitt bårtäcke för begravning i kyrkan där man kan välja mellan två broderier. Antingen syns ett rött kors eller ett broderi med ängsblommor och en humla.

urna

Vid akt med urna ställs urnan framme i kyrkan och på samma bord står också blommor och ljus. Församlingen har två urnor som finns att låna vid akt med urna.