Svenska kyrkan får en ny biskop

Söndagen den 4 mars vigs Susanne Rappmann, kyrkoherde i Mölndals pastorat, till biskop för Göteborgs stift. Vigningen äger rum kl. 11.00 i Uppsala domkyrka och förrättas av ärkebiskop Antje Jackelén i närvaro av utländska gäster och Svenska kyrkans biskopar. Biskopsvigningen sänds live på Svenska kyrkans webbplats.

Susanne Rappmann valdes till biskop i november och hon efterträder Per Eckerdal som går i pension.
– Jag ser fram emot att ta mig an uppgiften som biskop i Göteborgs stift med allt vad det innebär, inte minst att verka för enhet och att uppmuntra församlingarna i deras arbete. Till att börja med kommer jag att ägna mycket tid åt att skapa relationer med människor och sammanhang inom och utanför Svenska kyrkan, säger Susanne Rappmann som blir Göteborgs stifts 24:e biskop och den första kvinnan.

Susanne Rappmann är född 1965 och prästvigdes 1992 för Göteborgs stift. Hon bor i Lindome och arbetar sedan 2014 som kyrkoherde i Mölndals pastorat i Göteborgs stift. Hon är också kontraktsprost i Mölndals kontrakt. Tidigare har Susanne bland annat arbetat som kyrkoherde i Värö-Stråvalla församling och komminister i Stensjöns församling. Hon är teologie doktor och har också arbetat som universitetslektor vid Karlstads universitet samt vid Bräcke Diakoni.

Som sitt valspråk har Susanne Rappmann valt: Vår Gud bär sår. Det är inspirerat av Ylva Eggehorns dikt No other God has wounds.
– Tron på en Gud som bär egna och andras sår hör till det mest hoppfulla jag vet – och hopp tror jag att vår tid behöver. Vi behöver hopp som kämpande människor men också som kyrka. Genom valspråket vill jag inspirera till att våga dela sårbarhet, tro på försoningens möjlighet och omsätta tron i praktisk handling.

Sänds på webben
Biskopsvigningen sänds live på Svenska kyrkans webbplats, och där kommer den även att kunna ses i efterhand:
www.svenskakyrkan.se/nyheter/biskopsvigning-av-susanne-rappmann

Göteborgs stifts webbplats: